3 november 2014

Recensie: Schim & Schaduw - Leigh Bardugo

Ik loop altijd nog achter met hypes. Ik ben er wel gevoelig voor, maar dan een beetje vertraagd, zeg maar. Dus terwijl heel blogland al maanden geleden het internet volgooide met positieve recensies over Schim & Schaduw, heb ik dit boek pas net uit. En waar jullie normaal vooral recensies van romans kunnen lezen op mijn blog, is dit een Young Adult fantasyboek. Benieuwd hoe dat me is bevallen? Hier lees je mijn recensie!

Het land Ravka opgesplitst in meerdere delen, die al ruim een eeuw in oorlog zijn. In het midden van al die delen ligt de Schaduwvlakte, ooit gecreëerd door de Zwarte Zondaar. Wie de Vlakte betreedt, wordt verslonden door volcra en keert nooit meer terug. Dat geldt voor iedereen, zelfs voor de Grisha, die speciale gaven hebben en in het Kleine Paleis wonen.
Alina is een opgegroeid in het weeshuis van een hertog, met Mal als enige vriend. Inmiddels is hij spoozoeker, en zij kaarttekenaar. Tot de dag waarop ze de Schaduwvlakte oversteken en Alina ineens licht geeft als ze wordt aangevallen door volcra... Ze blijkt ook een Grisha te zijn: een Lichtheerser, de enige persoon die de Duisterling kan helpen de Schaduwvlakte voorgoed te vernietigen. Maar zal haar dat ook lukken?
(Zoals je ziet ben ik er jammerlijk in gefaald om een duidelijke omschrijving van het boek te geven. Nou ja, dan moet je het zelf maar lezen.)

Het was al een hele tijd geleden sinds ik fantasy had gelezen, maar dit boek heeft me daar enigszins spijt van laten krijgen. De schrijfstijl van Leigh Bardugo is vlot, maar vond ik niet heel bijzonder  het verhaal echter des te meer. In het begin is het even uitvogelen hoe alles nou precies werkt in die niet-bestaande wereld, ook omdat het niet echt goed wordt uitgelegd, maar algauw heb je het idee dat je er ook in leeft. (Met als gevolg dat je het in een ruk uitleest.) Overigens wil dat nog niet zeggen dat je alles doorhebt  sterker nog, wanneer je denkt eindelijk te weten wat er gaat gebeuren, gebeurt er af en toe weer iets waardoor je het helemaal mis blijkt te hebben. Dat is de kracht van dit boek!
Ondanks dat het fantasy is bestaat het boek niet alleen uit magische krachten, maar er zitten ook zeker herkenbare punten in,  met name de twijfels van Alina. Sowieso vind ik alles supergoed uitgewerkt, de hele wereld is bijzonder en klopt ook gewoon. Ik vind het zo onwerkelijk knap dat sommige mensen gewoon een compleet andere wereld kunnen verzinnen!
Oké, fantasy zal nooit mijn favoriete genre worden... Maar ik dacht altijd dat het überhaupt niets voor mij was, en daar heeft dit boek me dus ernstig aan laten twijfelen. Op naar deel 2!

Zou jij licht willen kunnen geven?

Fantasy is a necessary ingredient in living, it's a way of