9 november 2014

Anti-uitsteltips van een uitstelkoningin

Het is zondagochtend 9 november, 10.05 om precies te zijn. Of nou ja, nu 10.06. Maar dat terzijde, waar het om draait: vandaag is de dag dat er eigenlijk een blogpost online ‘moet’ komen... En die heb ik dus nog niet geschreven. Goed, ik ben er nu mee bezig, maar je snapt waar het om gaat. (Ik moet echt stoppen, met mezelf zo tegenspreken.) Voor als je het niet snapt: ik stel dingen uit. Te veel en te vaak. En daar moet ik eigenlijk echt mee stoppen. Maar voordat ik dat doe, ga ik er nog even over speculeren en tips geven in dit artikel. En praten over een beer en een varkentje.

(Dit is een fictief lijstje. Ik doe niet aan Outfit Of The Day's (ik zit nu in mijn joggingbroek en sweater, as we speak), 
ik hoef - gelukkig - geen Marketing te leren vandaag en ik heb ik nog niet gestofzuigd (stof gezogen?), hoewel mijn 
ouders dat vast leuk hadden gevonden, haha.)


Ik wil niet zeggen dat ik de enige ben die vaak uitstelt, hoor. (Gelukkig niet. ‘Maar die en die doen het ook,’ is altijd best een goede verdediging.) Uitstellen is nu eenmaal gewoon heel erg verleidelijk. ‘Prioriteiten, Maaike,’ zeggen mijn ouders dan altijd. En ze hebben gelijk: uitstellen is niet handig - maar hallo, het is toch gewoon véél leuker om nog even dat ene boek uit te lezen dan om je kamer op te gaan ruimen?

Vroeger hadden we een prentenboekje dat “De beer en het varkentje” heette. Het verhaal ging ongeveer zo: er waren eens een beer en een varkentje (goh). Varkentje was de hele zomer bezig met een voorraad aan te leggen voor de winter. Elke dag kwam ze Beer tegen, die maar wat lag te luieren. Ze vroeg iets in de trant van “Moet jij niet ook beginnen met je wintervoorraad?”. ‘Ja,’ antwoordde Beer dan, ‘morgen begin ik.’ Uiteindelijk had Beer in de winter nog niets gedaan en moest hij bij Varkentje aankloppen voor eten en zo. Als ik de moraal van dat verhaal goed had opgepikt, had ik dit blogje niet hoeven schrijven, haha.

Als je googelt op tips om minder uit te stellen, kom je uit bij tips om een orgasme uit te stellen. Eh, nee, niet helemaal wat ik bedoelde. Vandaar dat hieronder mijn eigen tips maar deel. Nu denk je vast: “Ha! Wat moet ik nou met uitsteltips van iemand die zelf ook alles uitstelt?” En oké, daar heb je wel een punt. Maar hé, als deze tips mij helpen, helpen ze jou vast ook. :)

This is me and schoolwork (I’ll study for vocab later…). xD I was going to draw this ages ago. 
Bron: Chibird

Waarom?
Voordat je een oplossing zoekt voor een probleem, moet je eerst wel weten wat het probleem überhaupt is. Waarom stel je nou eigenlijk uit? Heb je gewoon geen zin om iets te doen of  is er een ander probleem? Het kan bijvoorbeeld ook zijn dat je een keuze moet maken terwijl je dat eigenlijk niet wil, of dat je niet weet hoe je op een mailtje moet reageren. Pas als je de oorzaak van je uitstelgedrag weet, kun je rationeel na gaan denken wat je eraan kunt doen. (Ik geloof dat ik mijn roeping om psychologe te worden heb gemist.)

Doe het gewoon
Dit is zo’n beetje de meest voor de hand liggende tip, en daarbij is het gemakkelijker gezegd dan gedaan. Toch is het belangrijk om je te realiseren dat het vaak gewoon kan. Als je slechts één mailtje moet beantwoorden, je weet wát je moet antwoorden én daar meteen tijd voor heb, kun je het misschien gewoon meteen doen. Zo loop je geen kans om het later te vergeten. En je maakt meteen je hoofd vrij, het voelt veel beter!

Tijdsplanning
Als het grotere dingen zijn, bijvoorbeeld een heel studieboek in je hoofd stampen, kun je het niet ‘gewoon’ doen en zet je het vaak op een to do-lijstje (als je die tenminste maakt). Het gevaar met die lijstjes is dat je hoofd het dan vaak aan de kant schuift als ‘moet ooit gebeuren’, in plaats van ‘dit moet echt NODIG gebeuren’. De oplossing daarvan is ook de reden waarom ik deze alinea “TIJDsplanning” in plaats van gewoon “planning” noem: spreek een tijd met jezelf af waarop je het gaat doen, en kijk daarbij ook hoeveel tijd je ongeveer nodig hebt. Houd het een beetje realistisch en plan ook pauzes in, zodat het niet voelt alsof je naar Azië moet lopen als je met dat lijstje moet beginnen.

Deel op in kleine stukjes
Beetje doorgaand op het vorige kopje, maar het antwoord op het ‘waarom?’ is vaak ook ‘maar het is zo véél’. In dat geval kun je het beste opdelen in kleine stukjes: 5 minuten leren, halfuurtje pauze – dat soort dingen. Als je maar iets doet. ;)

Focus je op je doel
Als je uitstelt, ga je je vaak te veel focussen op de dingen die gedaan moeten worden, in plaats van waarvóór je het doet. Denk aan het goede cijfer dat je haalt als je gaat leren in plaats van alleen aan het leren zelf. Met uitstellen laat je soms ook mooie kansen liggen voor de toekomst liggen en dat is zonde!

I make a lot of procrastination drawings. They’re more interesting than work… T _ T
Bron: Chibird

Van uitstel komt afstel
Ik heb regelmatig dat het zo lang geleden is dat ik een mailtje heb gehad, dat ik eigenlijk niet meer kan antwoorden (volgens mij is het nu wel duidelijk dat ik mailen altijd uitstel, haha, en het is gewoon een heel gemakkelijk voorbeeld). En altijd denken dat je de afwas later wel doet, leidt ook alleen maar tot een stapel borden die na verloop van tijd een huisje voor bacteriën zijn geworden. Tja, sommige dingen moeten nu eenmaal gedaan worden. Als je de volgende keer uitstelt, denk dan aan de beer en het varkentje. ;)

Nou jongens, ik hoop dat jullie hier iets aan hebben, en de tips beter toepassen dan ik, haha. Maar vergeet niet: soms mag je ook gewoon lui zijn. Je moet tenslotte wel een beetje blijven voldoen aan die eerste levensbehoefte.

Stel jij vaak dingen uit?



If hard work is the source of happiness, then 
we can conclude that the main job of procrastination 
is to delay that happiness  - Israelmore Ayivor


Misschien vind je dit ook leuk: