2 oktober 2014

Recept: Vegan & suikervrije banana-carrotcake (ontbijt/lunch)

Zoals jullie inmiddels wel weten, ben ik gek op de gezonde varianten van gebak - zeker als je die ook nog eens als ontbijt of lunch kunt eten! Dus toen we nog wortel over hadden van de niet zo suikervrije en niet zo vegan carrotcake, zag ik mogelijkheden. Daar kwam dit taartje uit, heerlijk herfstig! Ik had stiekem gehoopt dat je de wortel wat meer zou proeven en de banaan wat minder, zodat het echt een carrotcake zou zijn, maar ach, zo is ie ook lekker. :) En ja, ik wéét dat het nog niet zo lang geleden is dat mijn vorige ontbijttaartje online kwam, maar jongens, ik kon gewoon écht niet wachten om deze ook te delen. En besides, aan de reacties en bezoekersaantallen te zien vonden jullie het ook wel leuk. Dus enjoy!



Dit gaat erin:
- 1 goed rijpe banaan
- 75 gram wortel
- 40 gram havermout *
- 1 eetlepel zonnebloemolie *
- Snufje zout
- 1 theelepel bakpoeder
- 1 theelepel kaneel
- 10 gram walnoten
- 15 gram blanke rozijnen

- Een ovenschaaltje
- Zonnebloem- of olijfolie om in te vetten
- Een rasp
- Evt. een staafmixer om de havermout tot meel te maken

* Kun je ook vervangen door volkorenbloem, dan smaakt het wat minder gezond, maar ja, dan ís het ook minder gezond en vullend.
** Als je supergezond wilt doen kun je natuurlijk ook voor gesmolten kokosolie kiezen, maar ten eerste vind ik dat belachelijk duur en ten tweede lust ik geen kokos. Dus ja.

Let's bake!
1. Verwarm de oven voor op 175 graden Celsius en vet het ovenschaaltje in met wat olie en een stukje keukenrol.
2. Prak de banaan (in een ander bakje) met een vork tot een soort papje.
3. Rasp de wortel en roer deze door de banaan.
4, Verpulver de havermout in de staafmixer tot een soort havermoutmeel en roer deze ook door het bananenwortelmengsel heen.
5. Voeg ook het zout, bakpoeder en kaneel toe en meng dit door het beslag.
6. Snijd de walnoten eventueel nog in kleinere stukjes, en voeg deze samen met de rozijnen als laatste toe.
7. Verdeel het mengsel over het ovenschaaltje en zet dit 35 tot 40 minuten in de oven. Als je goed hebt ingevet, kun je 'm als ie is afgekoeld zo op een bordje storten. Maar als je niet kunt wachten, kun je 'm ook direct uit het schaaltje eten. ;)

Heb jij een recept gemaakt van Muy Maaike? Stuur dan een foto op Twitter of via de mail, vind ik leuk!

Heb jij weleens met taart ontbeten?



Autumn is a second spring when every 
leaf is a flower - Albert Camus


Misschien vind je dit ook leuk: