18 oktober 2014

Dagje Amersfoort: de leukste eetcafés en winkeltjes

Afgelopen donderdag zou ik met mama een dagje naar 'een stad' gaan. We stelden de keuze tot het laatste moment uit (want zo ben ik nu eenmaal - Maastricht was te ver, Arnhem te dichtbij... nou ja, dat dus), tot mama opperde om naar Amersfoort te gaan. Nooit geweest, dus ik was wel benieuwd! Omdat ik nu eenmaal overal blogmogelijkheden in zie, bedacht ik meteen om een hotspot-artikel te maken. Bleek dat er zo ongeveer meer leuke eetcafés dan winkels waren, dus moeilijk is dat niet, haha. Een sfeerimpressie in deze blogpost. 


Allereerst moet ik even zeggen: wat is Amersfoort leuk! Het is echt niet groot genoeg dat je er dagen kunt rondlopen of shoppen of zo (nu houd ik sowieso niet echt van shoppen, dus dat hoeft ook niet), maar er zijn wel echt schattige en mooie panden. We hadden wel de pech dat het enorm uitgestorven was, behalve dan in het zaakje Corazon Coffee.




Deze carrot cake was van mama, ik nam de haverkoek (om nog de illusie te wekken dat ik niet superongezond bezig was, wat natuurlijk gewoon jezelf voorliegen is, zeker omdat er chocola in zat, maar dat terzijde) maar deze was fotogenieker

Ja, deze dus. We begonnen met koffiedrinken - ik heb ontdekt dat je dat aan elkaar kunt schrijven en het dan ook kan betekenen dat je iets anders drinkt dan koffie, en dat komt mooi uit, want ze bleken Ginger Love te hebben, superleuk! Afijn, daar begonnen we dus mee, en daarvoor gingen we op zoek naar de Krommestraat, het leukste straatje van Amersfoort. Hier zit onder andere dus Corazon, en net toen we daar zaten las ik een tweet van Lisa waarin ze me dat restaurantje aanbeval, haha. Maar het is dus heel erg leuk! Ze hadden 30 soorten thee die je zelf mocht scheppen, een heel scala aan taarten en cakes, en het leukste: langs de wanden stonden allemaal boeken, die je gratis mee mocht nemen! We vroegen of die kast niet langzaam leegraakte, maar de serveerster verzekerde ons dat er toch ook veel boeken gebracht werden. Verderop in de straat zit overigens ook Corazon Bakery, waar je dus special terecht kunt voor brood en taart. De tekst op de ruit? Een goede taart is zijn calorieën waard.

Als je wilt winkelen, moet je gewoon in de Langestraat (hoofdstraat) blijven, maar wij liepen nog even wat winkeltjes in de Krommestraat in (o.a. Dille & Kamille zit daar ook), en toen over wat pleinen, onder een poort door richting de Kamp. Ook daar zitten wat leuke kleine winkeltjes, ook veel met bakspullen trouwens! Met leuke kleine winkeltjes bedoel ik dus geen klerenwinkels hè, maar met woonaccessoires, notitieboekjes, dat soort dingen. Afijn, net toen we ergens wilden gaan lunchen, kwam er een man met een wit schort en een schaal vol stukjes koek uit gelopen. (Dat hij dat bord toen liet vallen was een beetje zielig, haha.) Hij nodigde ons uit om brood met appeltaartjam te proeven en vertelde over de bakkerij, een vestiging van Le Perron, die pas sinds vorige week zaterdag is geopend in een soort lifestylewinkeltje. Vriendelijk personeel is altijd drie pluspunten extra, en het brood zag er ook nog eens heel lekker uit! (En was het ook.) Vanaf de bovenverdieping van de winkel had je er uitzicht op, dus daar moest ik natuurlijk even een foto van maken.



Aan het einde van de Kamp heb je het leuke gedeelte van Amersfoort wel zo'n beetje gehad geloof ik, dus liepen we weer terug door de Langestraat, waar op zich ook wel wat leuke (iets grotere) winkels zitten, zoals kookwinkels waar ik me kon vergapen aan veel te dure slowjuicers. En we gingen nog even naar Sweet Sisters, ook in de Krommestraat, wat - helaas - geen restaurantje is, maar een winkel chocoladewalhalla. Vegan, lactosevrij, veel cacao, weinig cacao, chilismaak, gember-lime-smaak... Ze hebben het allemaal. Eén van de eigenaresses achter de kassa was bovendien supervrolijk, dus hoewel het niet goedkoop is, is het zeker een bezoekje waard!


Ben jij weleens in Amersfoort geweest? Zo ja, wat vind jij de leukste hotspot?



A city is not gauged by its length and width, but by the broadness 
of its vision and the height of its dreams - Herb Caen


Misschien vind je dit ook leuk: