30 september 2014

Column: Me, myself and my double chin

Selfies zijn hele kunstwerken op zich; die maak je niet zomaar. In fact, het is algemeen bekend dat achter elke goed gelukte Instagramselfie met perfect kapsel en sexy (kuch) duckface, zo'n twintig mislukte foto's zitten. Tegenwoordig is minstens één daarvan een onderkinnenselfie. Gewoon, omdat het leuk is.

Dit soort dingen haalt normaal het internet dus niet. Zelfs niet indirect.


Waar iedereen vroeger alleen maar mooi op een foto wilde staan, omdat het fotorolletje anders verpest was, maakt iedereen er nu een sport van om zo vreemd mogelijk op foto's te staan. Als ze niet leuk zijn, kunnen ze toch meteen weer weg. 'Doen we een leuke of een rare?' wordt er eerst gevraagd. Tja, je wilt natuurlijk niet dat er een foto komt waarop iedereen lief glimlacht en jij je beste apenhoofd trekt.

Er zijn zelfs mensen die doen alsof er een prijs voor de BSO bestaat – geen buitenschoolse opvang, maar Beste Onderkin-Selfie. (Ik verdenk sommige mensen er zelfs van dat ze het oefenen voor de spiegel, maar daar heb ik nog geen concrete bewijzen voor.)
Afgelopen vrijdag was ik op een boekpresentatie waar Ralf Mackenbach toevallig ook was. (Je begrijpt wel dat mijn leven nu compleet is.) Da's die jongen die vijf jaar geleden het Junior Songfestival won met een woohoo- en tapdansliedje, ja. Ken je 'm nog? Blijkbaar zingt hij nog steeds.
Afijn, op een gegeven moment kwam het idee op om selfies te gaan maken. Mét de beroemde (beruchte) onderkin. 'Ik heb een WhatsApp-groep met vriendinnen die "Onderkinnenqueens" heet,' biechtte een meisje op. Er moest eerst wel even geoefend worden. 'Oh, doe jij het zo? Nee, kijk, ik doe het zo,' hoorde je allerlei vervormde stemmen zeggen. 'Die is mislukt. Nog een keer!'
En Ralf? Die wilde gelukkig best meewerken – en gaf er een complete selfieles bij. Het spijt me dat ik het resultaat niet voor jullie heb.

Er is overigens wel één verschil tussen normale en vreemde foto's: die laatste komen doorgaans niet op Facebook. Nadat iedereen uitgelachen is om de foto's, hoor je meestal zoiets: 'Oké, maar nu mag ie wel weg, hoor. Die is dus écht niet voor de buitenwereld bestemd.' Toegegeven: meestal ben ik dat. Dan hoef ik mijn onderkinnengezicht tenminste niet te oefenen.

Maak jij weleens onderkinnenselfies?



There's no fear when you're 
having fun - Will Thomas


Misschien vind je dit ook leuk: