5 augustus 2014

Recensie: Als ik blijf & Wacht op mij - Gayle Forman

Volgens mij is het inmiddels drie maanden geleden dat ik voor de eerste keer naar het Boekenfestijn ging, maar ik heb nog steeds lang niet aan al mijn aankopen toegekomen. Deze omnibus van Gayle Forman heb ik al wel gelezen! Ik las hem net na Zac & Mia - waar dus ook een Mia in voorkomt - en Zo word je verliefd - waar een Adam in voorkomt - dus het was lekker verwarrend, haha. In ieder geval, tet zijn dus eigenlijk twee boeken, maar aangezien de tweede een soort vervolg is op de eerste, schrijf ik een 2-in-1-recensie! (En ik ga mijn best doen om niet teveel te spoilen, haha.)

Het verhaal
Mia lijkt alles te hebben: een leuke beste vriendin, een lief vriendje en een geweldig gezin - zelfs al zijn zij punktypes en is Mia een veelbelovend celliste. Maar als ze op een dag volkomen onverwacht een auto-ongeluk krijgen, is alles in één klap verwoest. Mia is de enige van het gezin die het overleeft, hoewel je in coma op de intensive care liggen nou niet echt leven kunt noemen. Het rare is: terwijl ze in coma ligt, lijkt haar geest buiten haar lichaam te treden en maakt ze toch alles mee. Mia wordt voor een onmogelijke keuze gesteld: gaat ze haar ouders achterna.. of blijft ze?
Wacht op mij gaat over Adam, Mia's vriend. Drie jaar na het ongeluk zijn hij en zijn band wereldberoemd, maar toch heeft hij zich nog nooit zo alleen gevoeld. Hij mist Mia ontzettend, maar hun tijd samen is voorbij. Toch wil hij eerst alle antwoorden krijgen, voordat hij zijn draaikolk aan gedachten weer stil zal kunnen krijgen.

Mijn mening
Soms lees ik, als ik mijn recensie al heb geschreven, wat recensies op andere blogs over dezelfde boeken. Conclusie: de meningen over deze twee boeken zijn ontzettend verdeeld. Zelf weet ik niet zo goed hoe ik de boeken in één woord zou omschrijven, maar ik denk dat 'apart' de lading het meest dekt. Beide boeken spelen zich in een tijdsbestek van slechts een paar dagen af, maar worden vooral gevuld door heel veel flashbacks. Bij Als ik blijf had dit tot gevolg dat mijn aandacht steeds werd weggetrokken van het echte verhaal; ik had niet echt een sterke drang om door te lezen. In Adam kon ik me beter inleven, wat Wacht op mij voor mij stukken beter maakte. Daarnaast is het tweede deel veel realistischer - het is echt de moeite waard om je door deel één heen te worstelen om deel twee te kunnen lezen. Dat klinkt overigens heel negatief, maar op zich is Als ik blijf ook niet heel slecht, hoor. Er zit wel wat diepgang in en het kabbelt gewoon lekker rustig voort. De schrijfstijl is prettig, leest ook snel, maar ik denk gewoon dat er meer uit dit boek gehaald had kunnen worden. Wacht op mij vond ik dus wel heel goed!

Een vergelijking...
Zo'n drie maanden geleden las ik Haar dag en Zijn jaar van dezelfde schrijfster en het is onvermijdelijk om deze boeken te vergelijken; immers werd daarbij ook deel één vanuit een meisje en deel twee vanuit een jongen verteld, en waren beide jongens zichzelf een beetje kwijt nadat het uit was gegaan. Door het ongeluk is dit een verhaal met meer diepgang, maar is het ook onrealistischer. Als ik zou moeten kiezen welke ik leuker vind? Dan ga ik denk ik toch voor Haar dag en Zijn jaar, hoewel ik moet toegeven dat ik daar ook niet beide boeken even leuk vond, haha. Maar ik zou zeggen: find out yourself! Want hoewel ik niet bijster enthousiast ben over het eerste boek van deze omnibus, blijf ik de boeken van Gayle Forman gewoon aanraden.

Film in aantocht
Binnenkort (in september in Nederland) komt If I stay ook verfilmd in de bioscoop. Ik ben wel benieuwd hoe ze dat hebben gedaan met dit toch wel ietwat bovennatuurlijke verhaal! Ik heb voor dit artikel even de trailer opgezocht en ben blij dat ik dat niet eerder heb gedaan, want in mijn hoofd waren de personages echt heel anders, haha. Mocht je het boek willen lezen vóór je de film ziet, zou ik je dus aanraden om de trailer nog niet te bekijken, maar voor de liefhebbers:

Ben jij ook benieuwd naar de film van dit verhaal?

The images from the book you make in your head are
 always going to be the best images - Rick Riordan