15 augustus 2014

Over de dingen die mij gelukkig maken

Bij het dikke pakket met informatie dat ik kreeg van de Hogeschool van Amsterdam, zat ook een extra bijlage: “Hierbij de instructie voor je allereerste opdracht voor je opleiding Media, Informatie en Communicatie.” De opdracht? Maak een foto met het thema ‘Kijk, mijn geluk!’. Ik weet niet of het vreemd is om niet zo één, twee, drie te weten waar je gelukkig van wordt, maar het zette mij dus wel even aan het denken. Want ja, wat is mijn geluk? Even een lekker mijmermindstyleblogje.


het geluk
 zelfst.naamw.
Uitspraak:  
[xəˈlʏk]

1) gunstige gebeurtenis
Voorbeeld:  
`Het was een geluk bij een ongeluk dat vrienden ons zagen toen we met pech langs de weg stonden.`
Antoniem:  
ongeluk
Synoniemen:  
bof, mazzel
op goed geluk 
(zonder plan, met een gokje)
je mag van geluk spreken dat... 
(het is goed met je afgelopen doordat...) `Je mag van geluk spreken dat je een helm op had toen je met je brommer viel.`

2) gevoel van grote blijheid en harmonie
Voorbeeld:  
`Het verliefde stelletje straalde van geluk.`
Antoniem:  
ongeluk


Algauw kwam ik erachter dat blij iets anders is dan gelukkig. Ik word meestal blij van bloggen en lezen, maar ik associeer die dingen niet direct met een gevoel van echt gelukkig zijn. Hoewel ik redelijk materialistisch ben, is mijn geluk niet tastbaar. Geluk is een gevoel, en ik denk dat gevoelens meestal worden veroorzaakt door gebeurtenissen…

… óf door andere gevoelens/gedachten. Ik ben gelukkig als ik blij ben met mezelf, als ik trots ben op mezelf. Dat is het eerste wat in me opkwam. Maar ja… Zie daar maar eens een foto van te maken, haha. (Oké, het zal vast wel mogelijk zijn, maar daar ben ik of niet creatief genoeg voor of ik ben gewoon nog niet zo’n goede fotografe. Dat laatste is eigenlijk sowieso waar, maar dat terzijde.) En nog een gevoel: ik ben gelukkig als ik me realiseer dat ik blij word van de kleine dingetjes. Als ik me verwonder over hoe de instrumenten uit het ene oordopje komen en de stem uit het andere. Als ik stil blijf staan om te kijken hoe een superschattig klein kikkertje de weg oversteekt. Maar ja, ook daar maak je geen goede foto van.

It is not how much we have, but how much we enjoy, that makes happiness
Charles Spurgeon

Over die kleine dingetjes gesproken trouwens: ik las laatst het boek Reasons to be happy van Katrina Kittle. Hoofdpersonage Hannah heeft een lijst met allemaal kleine dingetjes waar ze blij van wordt. Niet waar ze op één moment dankbaar voor is, zoals de gratitude lists die je veel ziet op internet, maar dingen waar ze altíjd blij van wordt. Dat wilde ik ook! (#1 op mijn lijstjes is dan ook The way books can make you do or want things – en hij is inderdaad in het Engels, ja) Dus pakte ik mijn notitieboekjes met gekleurde uiltjes op de voorkant (#15. Notebooks) en mijn vrolijke gekleurde pennen (#13. Writing in the colors of the rainbow) en begon ik aan mijn persoonlijke lijstje (#12. Making lists). Misschien geef ik jullie nog weleens een kijkje in dat boekje!

Afijn, terug naar het onderwerp, want die dingen op het lijstje zijn te klein om te fotograferen (en bovendien maken ze me blij, niet per se gelukkig). Na het trots zijn en het realiseren van de kleine dingetjes, bedacht ik nog iets: de slappe lach. Gezelligheid, je comfortabel voelen bij mensen, en lachen. Dus als ik nu iemand keihard zie lachen, pak ik de camera erbij. Klein probleempje: de meeste mensen vinden zichzelf niet zo charmant als ze echt lachen. Ik ook niet, trouwens – onderkinnenalert.

Maar er zijn vast nog wel meer dingen waar ik écht gelukkig van word. Ik vind het fijn om over zulke dingen na te denken, maar meestal komt er niets concreets uit. Want geluk zit in een klein hoekje. (Nog een mooie quote: Happiness often sneaks in through a door you didn't know you left open - John Barrymore) Misschien moet ik maar een hoekje/deur fotograferen?
               
Waar word jij gelukkig van?

PS. Voor degenen die nu nieuwsgierig zijn geworden: ik laat jullie mijn foto nog wel een keer zien! (En ik ben heel benieuwd naar de foto’s van mijn toekomstige studiegenoten.)
PPS. Meer lezen over geluk? Lees dan ook even dit artikel van Laura.


Happiness depends upon ourselves - Aristotle


Misschien vind je dit ook leuk: