10 augustus 2014

Column: Vakantie, waar ben je gebleven?

Deze zomervakantie gaat de geschiedenis in als de langste schoolvakantie die ooit zal hebben. Toch voelt dat helemaal niet zo - de afgelopen weken zijn zo ongelooflijk snel gegaan! Inmiddels zijn er nog maar twee weken over... Ik schreef er een column over.


Op 8 mei had ik mijn examens nog in het vooruitzicht. Ik hunkerde naar vakantie en als extra motivatie maakte ik een lijstje met een tiental dingen die ik na mijn examens zou gaan doen. ‘Ik heb zo’n drie maanden vakantie, tijd genoeg dus!’ Als ik eerlijk ben, wil ik niet eens wéten hoeveel dingen van dat lijstje ik niet heb gedaan. DIY’s? Filmpjes? Eh… Geen commentaar.

Op 29 mei had ik al zeven dagen vakantie, maar ook nog maar liefst twaalf en halve week te gaan. Om mezelf weer even te quoten: ‘Het voelt zo raar om niets echt te móeten doen.’ Toch voelde het nog wel een beetje zo – ik maakte elke dag ellenlange to do-lijstjes om zo productief mogelijk te zijn in mijn vakantie. Tijd genoeg? Eerder tijd tekort.

Op 8 juli had ik al zesenhalve week vakantie, en nog zeven op de teller. De weken waarin ik vakantie had en de rest van de scholieren nog niet, waren toen alweer voorbij. ‘Maar eigenlijk heb ik nog steeds geen vakantiegevoel,’ gaf ik toe. 'Misschien komt dat nu ik mijn diploma heb en echt nooit meer naar school hoef?' Tja, daar gaat het dus mis, hè. Zonder vakantiegevoel kun je er ook niet van genieten. Overigens begon het gevoel vanaf toen wel te komen, hoor. Fashionably late, zullen we maar zeggen.

Nu ik dit typ heb ik nog precies twee weken vakantie en zijn er dus elf en halve week voorbij. Ik herhaal: elf en halve week! En hoewel nog twee weken ook niet verkeerd is, nadert het einde toch wel duidelijk: ik heb een tijdelijk kamertje in Amsterdam en moet daar wat dingen heen verhuizen, ik heb de allereerste opdracht voor mijn studie al en die agenda moet er ook ooit komen. Ja, ik heb heel veel zin in mijn studie, maar het liefst stel ik het toch allemaal uit. Want hoewel ik hartstikke leuke dingen heb gedaan in mijn vakantie, raakt mijn innerlijke luilak toch een beetje in paniek. Een hoog stemmetje achter in mijn hoofd schreeuwt: ‘Maaike, hoor je me? Ik wil nog langer vakantie! Waar zijn die weken gebleven? Wat heb je ermee gedaan? Je had nog zoveel meer moeten doen in de langste vakantie die je ooit gaat hebben! Stop de tijd! Draai hem terug! Waar is een tijdmachine als je hem nodig hebt?’

Voor deze ene keer geef ik dat stemmetje in mijn hoofd gelijk. Vakantie, waar ben je gebleven?

Is jouw vakantie ook zo snel gegaan?

PS. Neem dit maar niet al te serieus op, hoor, vooral niet als je maar heel kort vakantie hebt 
gehad - het is niet mijn bedoeling om te klagen, ik ben hartstikke blij met mijn lange 
vakantie, hij is alleen zo snel gegaan, haha.



Life is what happens while you are busy 
making other plans - John Lennon


Misschien vind je dit ook leuk: