12 juli 2014

Recept: Let's do the mango

Oké, dus dit is de situatie: ik was gisteren vrijwel de hele dag weg. Toen ik om half één eindelijk in bed lag, schoot het ineens door mijn hoofd: ik had het artikel voor vandaag nog helemaal niet geschreven! Voor de eerste keer gewoon compléét vergeten, hoe stom! Aangezien ik vanochtend moest werken is deze blogpost dus nogal laat, maar om het goed te maken heb ik een geweldig recept voor jullie. :) (Dat de lichtval op de foto's een beetje crappy is, moet je dan maar voor lief nemen.) 
Ik had mijn hele leven nog geen mango gegeten (niet dat ik me herinner in ieder geval), tot mama er dit jaar een keer één meenam van de winkel. Ik was op slag verkocht! Gelukkig bleef het niet bij die ene keer en nu is het mijn nieuwe favoriete fruit - dat dat volgende maand weer anders kan zijn, laten we maar even achterwege. Afijn, ik had al een hele tijd het idee om mini-tiramisu'tjes te maken als toetje, en vandaar: het recept voor deze geweldige mangotiramisu. :)


Dit heb je nodig (voor ongeveer 10 personen):
20 lange vingers
250 g mascarpone
250 ml slagroom
50 g + 2 el suiker
75 g witte chocolade
1 mango
50 g amandelschaafsel


En zo maak je het:
20 lange vingers
250 g mascarpone
250 ml slagroom
50 g + 2 el suiker
75 g witte chocolade
1 mango
50 g amandelschaafsel

1. (Doe dit een paar uur van tevoren!) Schil een halve mango en snijd deze in stukjes.
2. Doe 50 gram suiker en een laagje water in een steelpannetje en voeg de mango toe. Laat op een laag vuur staan, eerst zodat de suiker oplost in het water en vervolgens zodat het suikerwater een beetje mangovocht opneemt. Gooi de gebruikte mango niet weg!
3. Als het water naar mangosiroop smaakt, sprenkel je dat over de lange vingers. De koekjes hebben dan tijd om een beetje zacht te worden.
4. (Vanaf hier kan het gewoon 's avonds.) Smelt de witte chocolade au bain-marie, oftewel: in een hittebestendige kom boven heet water.
5. Mix intussen de slagroom met 2 el suiker stijf.
6. Klop de mascarpone los in een grote kom en roer de slagroom en gesmolten witte chocolade hier doorheen.
7. Rooster het amandelschaafsel in een droge koekenpan.
8. Doe intussen de mango die je 's middags hebt gekookt in de blender en mix tot een egaal mangosausje. Voeg water toe tot het de gewenste dikte heeft.
9. Snijd nu ook de andere helft van de mango in stukjes.
10. Leg op elk bordje 4 halve zachte lange vingers, doe daar bovenop een beetje mascarponecrème, mangosaus, verse mango en geroosterde amandel. Eet smakelijk!


Wat is jouw favoriete fruit?

PS. Mocht je nou zin hebben om de tango te dansen: dit is het liedje waarop de titel is geïnspireerd, haha.



One that would have the fruit must 
climb the tree - Thomas Fuller


Misschien vind je dit ook leuk: