22 juli 2014

Recensie: Zac & Mia - A.J. Betts

De afgelopen maanden, sinds Zac & Mia uitkwam, werd ik zo nieuwsgierig gemaakt door alle lovende reacties dat ik niet kon wáchten om dit boek te lezen. En dat heb ik nu dan eindelijk gedaan! Verder is er niet zoveel te introduceren, haha, dus klik maar gewoon verder voor mijn recensie. :)

Zac is gewend dat de meeste patiënten op de afdeling oncologie volwassenen zijn. Maar als hij herstelt van een beenmergtransplantatie tegen leukemie, komt er ineens een jong meisje in de kamer naast hem. Mia is alles wat hij niet is: boos, fel en bovenal ontkennend. Ontkennend over het feit dat ze kanker heeft. Maar met getik en geklop op de muur, nachtelijke Facebookgesprekken en uiteindelijk ook bezoekjes, blijken ze het toch beter met elkaar te kunnen vinden dan ze dachten. Als Mia uit het ziekenhuis is wil ze het liefst vluchten van alles, maar misschien is bij Zac wel juist de plaats waar ze thuishoort...

Over dit boek heb ik, zoals ik al zei, veel goede recensies gelezen, dus ik was superbenieuwd. En dat was gelukkig gegrond: vanaf bladzijde één was ik verkocht. Ik kan het niet zo goed uitleggen, maar op de één of andere manier was alles zo beschreven dat ik alleen maar verder wilde lezen. Het is leuk dat het verhaal vanuit zowel Zac als Mia beschreven wordt, zo begrijp je van beide de drijfveren. Hoewel ik Mia in het begin maar irritant vond, kon ik me op het eind toch wel in haar inleven. De emoties zijn gelukkig heel realistisch overgebracht. Erg mooi geschreven, en het leest als een trein!

De verhaallijn doet misschien een beetje denken aan The Fault in Our Stars, maar dat is totaal niet zo, op de kanker na natuurlijk. Ik kan overigens niet zeggen dat ik het verhaal nou bijzonderder vond dan dat van andere mooie boeken. Naar het einde toe had ik steeds meer het idee dat er iets miste, en het is op sommige moment ook moeilijk te begrijpen op welke manier Zac en Mia zich nu aangetrokken voelen tot elkaar. Desondanks is het een heel mooi boek over kanker, met een goede balans tussen de zwaarte van het onderwerp en de nodige luchtigheid. En bovendien: de schrijfstijl maakt alles goed wat iets minder is. Dit boek moet je gewoon even lezen!

Word jij ook altijd zo nieuwsgierig naar boeken die enthousiaste recensies krijgen? En lijkt Zac & Mia jou een mooi boek?

A good book is opened with expectation, and closed
with delight and profit - Amos Bronson Alcott