2 juli 2014

Eetdagboek van een vegetarische semi-foodblogger

De oplettende lezer is het misschien wel opgevallen dat er in mijn laatste diary weinig tot geen foto's van eten stonden, wat voor een semi-foodblogger best opvallend is (voor de niet-oplettende lezer: dat is dus inderdaad zo). Klopt helemaal! Ergens deze week bedacht ik namelijk dat het misschien wel leuk zou zijn om een hele week foto's van mijn eten te maken. Of jullie dat ook leuk vinden weet ik niet, maar dat merk ik vanzelf, haha. Vandaar dat je nu bent beland in mijn eetdagboek van week 26! Van een doodgewoon (vegetarisch) meisje dat niet elke dag gojibessen bij het ontbijt en salades als lunch eet, maar wel een feestje probeert te maken van haar maaltijden en graag nieuwe recepten uitprobeert. Overigens heb ik alleen de hoofdmaaltijden gefotografeerd, niet alleen omdat ik sowieso heel veel tussendoortjes zou vergeten, maar ook omdat die meestal niet zo bijzonder zijn (meestal fruit of een cracker). Dus als je nog een beetje inspiratie zoekt, kijk vooral verder!

💟
Bron: WeHeartIt - Oké, dit plaatje is niet echt relevant bij dit artikel, maar ik kwam hem tegen en ik móest hem gewoon even delen. Dus hierbij een schattig Oreo-koekje. 



Maandag
Omdat ik dinsdag pas besloot dat ik een eetdagboek bij wilde gaan houden, heb ik niet echt heel veel foto's van maandag. Als ontbijt at ik een bruin broodje met zaden waarvan de helft met aardbeien en de helft met pindakaas. De helft van mijn lunch zie je op de linkerfoto: ik at een bruin pistoletje en een meergranenbol, beide half belegd met aardbeien en de andere helft met pesto, tomaat, mozzarella en pijnboompitten uit de oven. Lekkerrr! 's Avonds maakte ik het eten klaar: zelfgemaakte burgers van onder andere vegagehakt, feta en gedroogde abrikoos met een salade van sla, sperziebonen en pestosaus. De burgers waren niet moeders mooiste, maar ik was er wel trots op, haha. Het recept komt nog online! Het toetje was magere kwark met honing, een beetje citroensap, wilde perzik en aardbeitjes.



Dinsdag
Ook van dinsdagochtend heb ik geen foto, maar dat was dan ook mijn normale ontbijt: yoghurt met havermout, een beetje honing en een paar aardbeitjes. Als lunch at ik een volkorenbol met aardbeien (mocht je het nog niet gemerkt hebben: ik houd van aardbeien) en een speltbroodje die ik half besmeerde met pindakaas en half belegde met sla en zongedroogde tomaatjes. Ik had nog nooit eerder zongedroogde tomaat op brood gedaan, maar het beviel me heel goed! 's Avonds at ik twee meergranenwraps met hummus met paprikapoeder, falafel, wortel en sla. Wraps zijn altijd goed. Toetje: yoghurt met honing en wilde perzik!



Woensdag
Soms heb ik zin om te variëren met mijn havermoutontbijtjes, en dit was zo'n week. Als ontbijt maakte ik deze gebakken havermout, maar dan de honing-aardbei-versie in plaats van die met appel, rozijn en kaneel. Beetje aangepast dus. Ook erg lekker! Mijn lunch bestond uit twee bruine boterhammen met een gebakken ei met verschillende kruiden en een paar plakjes tomaat en 's avonds at ik babi pangang (met vegetarisch vlees) met sajoer-boontjes. Daar hadden we trouwens rijstkroepoek bij, leuke ontdekking! In normale kroepoek zit garnaal, maar deze was compleet vegetarisch. Als toetje at ik yoghurt met verse ananas.



Donderdag
Ontbijt: yoghurt met havermout, appel, rozijn en kaneel. En wat doe je met driekwart appel die over is?Juist, gebruiken voor de lunch. Je kunt op deze foto dus echt niet zien wat dat was, maar het waren deze appelkaneelwentelteefjes van Lekker en Simpel - alleen dan met bruin brood en met honing in plaats van suiker. Het avondeten ziet er misschien niet zo smakelijk uit, maar dat was het wel! Volgens mij heeft mijn moeder het recept uit een Allerhande, maar dat weet ik niet zeker. Het was in ieder geval een mengsel van kidneybonen, zwarte bonen, mais, courgette en feta. Mexicaans is lekker! Als toetje had ik Griekse yoghurt met wat rode besjes uit eigen tuin. Ja, dat laatste las je goed. Verser kan niet, lang leve onze tuin. <3



Vrijdag
Ik kwam op het idee om havermout te roosteren in een pan en jongens, dit was zó lekker. Het werd een soort knapperige muesli gemaakt van havermout met een beetje honing, pindakaas, amandelschaafsel en rozijnen. Warm dus. Met yoghurt. Moet je echt eens proberen! Mijn lunch bestond uit een boterham met sla en tomaat, een boterham met kaas en rode pesto (die er hier uit ziet als iets heel vies) en een krentenbol. 's Avonds aten we één van mijn favoriete salades: sla met haricots verts, aardappelblokjes, feta, artisjokharten en geroosterde cashewnoten. En om het nóg beter te maken: kersen als toetje.



Zaterdag
Zaterdag gingen we naar Concert at Sea! Even een snel simpel ontbijtje dus: yoghurt met havermout, een beetje honing en paar aardbeitjes. En ik weet dat de rest van de foto's uit het artikel ook niet haarscherp en goed belicht zijn, maar de foto van de lunch slaat toch wel alles qua slechte foodfoto's. Sorry! In ieder geval at ik een bruin bolletje met komkommersalade en een boterham, waarvan ik nog steeds niet weet of hij nou bruin of wit is, met eiersalade. Avondeten deden we op de dijk onder het genot van een concert van Jacqueline Govaert: een Mexicaanse tortilla met kidneybonen, mais, sla, feta en salsa mexicana. Eigenlijk zat er gehakt in de tortilla's, dus ik vond het heel leuk dat ze ze ook vegetarisch maakten!



Zondag
Omdat het vrijdag zo goed was bevallen, roosterde ik zondag weer havermout (en heb ik het deze week weer gedaan, haha). Dus nog een keer: yoghurt met geroosterde havermout, amandelschaafsel en rozijnen, en dit keer ook met een paar blokjes appel! Van de lunch heb ik geen foto, maar dat waren 2 bruine boterhammen met aardbeien en een krentenbol. Van het avondeten maakten we een restjesmaaltijd: restje sla met sperziebonen, een restje zongedroogde tomaatjes en Provençaalse kruiden + een restje aardappelpartjes en -blokjes in Provençaalse kruiden + een vegetarische schnitzel. Toetje: Yoghurt met een beetje honing en wat aardbeien.

Ik hoop dat jullie dit een keer leuk vonden om te zien! Wat is het lekkerste dat jij afgelopen week gegeten hebt?



Just take something ordinary and make it really special - Ina Garten


Misschien vind je dit ook leuk: