22 juni 2014

Recept: Mijn 'Ik ben geslaagd'-taart

Dat ik geslaagd ben en ter ere daarvan twee taarten bakte, hebben jullie al een aantal keer kunnen lezen, dus daar ga ik verder niets meer over zeggen. Maar ik had beloofd het recept van één van die taarten te geven, en hier is ie dan! Mijn gelatinevrije kwarktaart met vruchten en gekaramelliseerde noten. :) Een taart met een herinnering!


All you need is...
240 gram bloem
180 gram koude boter + extra om in te vetten
120 gram suiker + 2 el voor de slagroom
1 ei
Snufje zout
1 tl vanille-extract
250 ml slagroom
500 gram magere kwark
1 zakje vanillesuiker
2 zakjes Klopfix (slagroomversteviger)
2 el bosvruchtenjam
500g (diepvries)zomervruchten
100g ongezoute gemengde noten (in mijn geval hazel- en pecannoten en amandelen)
1 el honing
Evt. witte chocolade

Taartvorm van ongeveer 24cm doorsnede
Bakpapier
Steunvulling (ik gebruikte droge groene erwten, maar droge bonen o.i.d. zijn ook goed)

... Baking!
1. Begin met het maken van een soort bak van deeg. Doe hiervoor de bloem, 120 gram suiker en het zout in een kom en snijd hier met twee messen de boter doorheen, tot er alleen nog kruimeltjes boter met bloem eraan zijn.
2. Voeg het ei en vanille-extract toe en kneed alles tot een bal, zonder al te lang door te gaan. Verpak de bal in plastic en leg deze een uurtje in de koelkast.
3. Verwarm de oven ongeveer 20 minuten van tevoren voor op 175 graden Celsius en vet de taartvorm in.
4. Haal de deegbal uit de koelkast en bekleed de taartvorm (zowel een deel van de randen als de onderkant)
5. Bekleed het deeg met bakpapier en doe hierin de steunvulling. Deze manier van bakken heet blind bakken en voorkomt dat het deeg gaat rijzen of dat de randen inzakken.
6. Zet ongeveer 35 minuten in de oven en dan nog 10 zonder steunvulling, tot de vorm een beetje bruin begint te kleuren en dus knapperig is.
7. Klop intussen de slagroom stijf met 2 el suiker en voeg geleidelijk 1 zakje slagroomversteviger toe.
8. Mix in een andere kom het zakje vanillesuiker door de kwark en voeg ook hier geleidelijk 1 zakje slagroomversteviger aan toe.
9. Roer dit door elkaar (niet mixen!) en roer er vervolgens de jam doorheen. Zet dit mengsel ongeveer een kwartiertje tot een halfuurtje in de vriezer.
10. Doe de noten in een schaaltje en roer er een eetlepel honing doorheen. Rooster de noten nu in een koekenpan zonder olie of boter, op middelhoog vuur. De noten zijn klaar als ze goudbruin zijn en de honing een beetje op suikerstroop begint te lijken. Stort de noten op een bord om ze af te laten koelen.
11. Schep het kwarkmengsel in de afgekoelde taartvorm en garneer met het fruit en de noten.
12. Mocht je witte chocolade gebruiken (wat eigenlijk mijn plan was, maar daar had ik geen tijd meer voor): smelt de chocolade au bain-marie (in een kom boven kokend water), doop er een vork in en beweeg deze boven de taart, zodat je een soort speels streepjesfiguur krijgt, net als op deze brownies.
13. Zet in de koelkast tot het serveren. Eet smakelijk!

Wat eet jij graag bij feestelijke gelegenheden?

PS. Heb jij een recept van mijn blog gemaakt? Ik zou het leuk vinden als je een foto opstuurt! Dat kan bijvoorbeeld op Twitter. :)





Food is about cooking and eating with those 
you love and care for - David Chang


Misschien vind je dit ook leuk: