6 juni 2014

In love with Barcelona: Fotoverslag deel I

Zoals ik al eerder een keer heb laten doorschemeren (lees: heel vaak heel expliciet heb gezegd omdat ik er zo'n zin in had), was ik afgelopen zondag tot donderdag met mijn moeder in Barcelona om te vieren dat mijn examens voorbij zijn. Het is echt een prachtige en gezellige stad en we hebben enorm genoten! Ik heb vreselijk veel foto's gemaakt en hoewel ik zelf vind dat ik best wel goed een selectie heb kunnen maken, splits ik het verslag van de citytrip toch maar in tweeën. Vandaag het verslag en de foto's van zondag en maandag!


              Zondag


Het begin: vliegen! We vlogen om kwart voor 10 's ochtends vanaf Eindhoven. Ik had nog maar één keer eerder gevlogen, naar Londen, dus was wel een klein beetje zenuwachtig.

Gelukkig ging het helemaal goed! Ik heb zelfs nog sneeuw gezien, hier vlogen we namelijk over de Pyreneeën. :) We vlogen op vliegveld Reus, echt een schattig klein vliegveldje, je loopt gewoon door de open lucht naar de aankomsthal, haha. Echter ligt Reus nog ruim honderd kilometer van Barcelona af, dus hebben we eerst zo'n twee uur in de bus en metro naar het hotel gezeten. Met een enorme omweg (we schuiven de schuld maar af op de onduidelijke kaart) kwamen we uiteindelijk aan bij het hotel. We logeerden in het Melon District, een soort complex voor studenten waar ze ook kamers verhuren voor toeristen. Echt heel grappig! We zetten even onze koffers weg en zetten toen koers naar het Picasso museum. Mijn moeder had gelezen dat dat gratis was op zondag, maar helaas was ze niet de enige, dus de rij was LANG. (Ik herhaal: écht heel lang.) Over naar plan B dan maar: we slenterden door de oude stad richting de haven.


Bij de haven was van alles te doen: er stonden een heleboel kraampjes, er waren optredens, etc. Heel erg levendig!



We liepen door over La Rambla en ook daar was van alles, van kraampjes tot living statues en zo. Waarschijnlijk waren er ook gewoon allemaal mensen uit Barcelona zelf die het centrum in gingen op zondag. Er hing in ieder geval een ontzettend leuke sfeer!

Vanaf La Rambla liepen we door naar de wijk El Raval, waar een aantal ontzettend leuke vegetarische restaurantjes zitten. We aten bij Veggie Garden en ik ga jullie de tientallen foodfoto's in deze blogpost besparen, omdat daar nog een apart artikel over komt. Maar het was lekker!


Na het eten gingen we met de metro naar het Palau Nacional, waar een fonteinenshow was, met heel veel gekleurd licht en water en muziek en zo. Zeker een aanrader om eens te bekijken als je in Barcelona bent! Het was dan ook heel druk, haha, maar ook erg mooi om te zien. En dat was alweer het einde van de zondag!

              Maandag


Deze foto's zijn dus van maandag! Toen we 's ochtends vertrokken uit het hotel hebben we eerst een eettentje gezocht om even snel te ontbijten. Dit resulteerde in een powerontbijt van toast en gebakken ei met zumo naranja (sinaasappelsap), waarna we heel hard op weg gingen naar de Sagrada Familia. We hadden thuis al kaartjes gekocht en hierbij moest je de tijd aangeven. Overigens was het wel heel slim dat we dat hadden gedaan, want ook hier stond weer een enorme rij - om de halve kerk heen, haha. Ik vind de kerk van buiten niet mooi, maar van binnen was hij heel bijzonder. Het was vreselijk moeilijk om goede foto's te maken, maar hij was echt indrukwekkend hoog en groot! Ik vond zelf vooral het glas in lood geweldig, heel kleurrijk en zo.

 Na een uur in de kerk te hebben rondgelopen, gingen we even rustig in een parkje ervoor zitten. Omdat parkjes leuk zijn. (Oh, en mocht je je afvragen waarom ik elke dag die zonnehoed op had: ik verbrand ontzettend snel op mijn hoofd, dus ik draag in de zomer altijd petjes en hoedjes. En stiekem ben ik ook een beetje verliefd op die hoed.)
We liepen nog even langs Casa Mila (maar dat stond in de steigers) en Casa Batllo (daar is de foto dus van), twee door Gaudí ontworpen gebouwen. Toch wel heel apart! Je kunt er ook in, maar dat hebben we niet gedaan.

Op Twitter kreeg ik de tip om naar het restaurantje Quinoa Bar te gaan, in de wijk Gràcia. Die dag waren we daar toch al redelijk dichtbij, dus gingen we op zoek. Het was zo'n schattig plekje! Maar goed, ook hiervan komen dus nog meer foto's. :)

We besloten om nog even naar Park Güell te gaan. Dit bord stond bij een restaurant bovenaan de roltrappen en was wel even een foto waard. Er zouden meer restaurants zulke borden moeten hebben!

Uitzicht over Barcelona vanuit het park. De foto zegt genoeg!

Een gedeelte van het park is niet meer zomaar toegankelijk, dus veel dingen van Gaudí  hebben we helaas niet gezien omdat we geen zin hadden om een kaartje te kopen. Wel een aantal, zoals deze!



De rest van de avond (dat was het inmiddels al, we hadden namelijk pas rond half 4 geluncht, haha) hebben we rondgelopen in de wijk Gràcia, lekker op pleintjes gezeten (ja, ik zit bij een standbeeld op schoot) en leuke restaurantjes gespot. Deze wijk was toch wel onze favoriete wijk van de stad, er hangt een heel dorpse maar toch levendige sfeer. Op de vele pleintjes zijn bijna geen toeristen, maar vooral veel kinderen die aan het spelen zijn (de kinderen zijn daar nog twee keer zo schattig als hier - echt!). Zo superleuk. :D

Dat was dus het verslag van de zondag en maandag, dinsdag en woensdag volgen snel! Ben jij weleens in Barcelona geweest en zo ja, wat vond jij het leukste?



Barcelona is a very old city in which you can feel the weight 
of history; it is haunted by history. You cannot walk around it 
without perceiving it - Carlos Ruiz Zafon


Misschien vind je dit ook leuk: