12 juni 2014

19/50 films - Minirecensies deel III

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de afgelopen twee maanden heb ik niet zo heel veel films gekeken, en (nu komt het) van wat ik wel heb gekeken, is twee derde een kinderfilm. Tja, haha. Ach, daar word je nooit te oud voor, toch? (Ik niet, in ieder geval.) Anyway, ik schreef  minirecensies voor jullie!

Cloudy with a chance of meatballs 2
In de vrolijke 3D familiefilm Het Regent Gehaktballen 2 komt de geniale uitvinder Flint erachter dat zijn meest beruchte machine nog steeds actief is en nu wilde voedseldieren maakt zoals Flamango’s, Muskiettoast en Vispansees. Flint en zijn vrienden zullen op een gevaarlijke missie moeten om de wereld te redden. Bron: bol.com

Vorig jaar keek ik met een vriendin deel 1 van Het regent gehaktballen en ik was verkocht. Dus moest ik deel 2 ook zien! Net zo mooi gemaakt: het landschap van het eiland waarnaar Flint en zijn vrienden terugkeren is echt prachtig gemaakt. (Sowieso zijn animatiefilms altijd heel tof om naar te kijken, met geweldige humor en een flinke dosis fantasie.) En schattig. Want babymarshmallows en aardbeien met puppyogen. Daar kan niets tegenop! Deze films behoren wel tot de  leukste animatiefilms die ik ooit heb gezien: geweldig bedacht, grappige momentjes en heel mooi. Deel 2 vond ik wel minder van het eerste deel, but still... Ik kan niet wachten tot ik ook kan knuffelen met levend fruit. (Of marshmallows.)

Frozen
Frozen is een adembenemend komisch avontuur op het witte doek. De dappere en optimistische Anna onderneemt samen met de ruige bergbewoner Kristoff en zijn trouwe rendier Sven een legendarisch avontuur om haar zus Elsa te vinden. Haar ijskrachten houden het koninkrijk Arendelle gevangen in een eeuwige winter. Hoog in de bergen ontmoeten Anna en Kristoff mythische trollen en een hilarische sneeuwman die Olaf heet. Daarnaast moeten ze barre omstandigheden zien te overwinnen om het koninkrijk te redden. Bron: bol.com

Jup, nog een animatiefilm! Correctie: nog een geweldige animatiefilm. Ik had al ontzettend veel over Frozen gehoord toen ik hem met vriendinnen keek en hij viel zeker niet tegen! Disney + sneeuw + liedjes + Olafhumor + een beetje liefde = <3. Typische Disneyfilm, maar wie houdt daar nou niet van? Net als Cloudy with a chance of meatballs is Frozen gewoon een film waar je vrolijk van wordt. En hier krijg je ook nog eens Olaf erbij. ;) En de liedjes? Die hangen nog steeds in mijn hoofd. (Do you wanna build a snowmaaan?)

We bought a zoo
Na een onstuimige periode besluit de alleenstaande vader Benjamin Mee dat zijn familie een nieuwe start nodig heeft. Hij verhuist samen met zijn twee kinderen naar de meest onwaarschijnlijke plaats: een in verval geraakte dierentuin. Wanneer Benjamin wordt geconfronteerd met vluchtende slangen, een depressieve beer en een zieke tijger slaat de paniek toe. Met de hulp van dierenverzorger Kelly doen Benjamin en zijn kids er alles aan om de dierentuin te redden. We Bought A Zoo is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Bron: bol.com

Nog een kinderfilm! Maar goed, dit begint al wel meer op een echt verhaal te lijken. Een dierentuin kopen klinkt misschien onrealistisch - of nou, zeker - maar... het is dus gewoon echt gebeurd. (Waarom heb ik zo'n saai leven?) Bovendien maakt het acteerwerk het al veel realistischer. De film in het algemeen vond ik wel leuk, maar niet heel bijzonder. Ik weet niet precies wat ik er nou op aan te merken heb, want de extra dimensie van de overleden vrouw van Benjamin is mooi, dierentuinen zijn leuk en natuurlijk heeft het een happy end, maar toch miste ik iets (zelfs in achting genomen dat ik er eigenlijk iets te oud voor ben). Desondanks een lieve familiefilm. :)

Prelude to a kiss
Hoewel Peter en Rita elkaar tegenpolen zijn, voelen ze zich tot elkaar aangetrokken en al snel bloeit een liefde op. Vlak nadat hij is voorgesteld aan haar ouders, vraagt Peter Rita om haar hand. Op het bruiloft wordt Rita gefeliciteerd met haar echtgenoot door een vreemde oude man, die haar een zoen op de mond geeft. Via deze zoen veranderen Rita en de oude man van geest met elkaar en raken ze verstrikt in elkaars lichaam. Peter gaat met Rita (eigenlijk de oude man in Rita's lichaam) op huwelijksreis, maar merkt al snel dat er iets aan haar mankeert, en moet in zijn ééntje proberen Rita en de oude man weer bij elkaar te brengen. Bron: Wikipedia (ingekort)

Eens in de zoveel tijd hebben mijn ouders zin om een film te kijken waarbij je niet hoeft na te denken, maar gewoon lui op de bank kunt hangen. Toen het weer eens zover was, was toevallig deze film uit 1992 op tv. Ik heb maar half meegekeken en weet dan ook niet of ik echt het echt heb om er iets over te zeggen, maar voor wat ik gezien heb, heb ik maar één woord: vreemd. Heel vreemd. (Verder heb ik niet zoveel te zeggen, want ik weet niet hoe er werd geacteerd, hoe het verder was en ik kon zelfs geen trailer vinden. Dus ja.)

Smoorverliefd
Deze heerlijke romantische feelgoodfilm draait om de romantische verwikkelingen in de turbulente levens van vier vrouwen in Den Haag. Puberdochter Eva, haar chaotische moeder Judith, haar brave tante Barbara en ambitieuze grote zus Anna maken er onder één Haags dak samen gezellig een potje van. Ze zijn mooi, moedig en verstandig, maar soms weten ze het ook even niet meer in een wereld vol prille verliefdheid, serial dating, ongebluste lust, affaires, kinderwensen en onverwoestbare oude liefdes. Bron: bol.com

Toen Smoorverliefd in de bioscoop was en ik de trailer al een paar keer had gezien vóór andere films, wilde ik er heel graag heen. Ik hoorde dat hij grappig was en de actrices vond ik leuk. Het kwam er echter niet van, maar laatst kwam ik hem toevallig eens tegen op internet. Ben ik even blij dat ik daar geen geld aan uitgegeven heb! Ik dacht dat het een romantische komedie was, maar ik miste zowel de humor als de romantiek. Zeker een aanrader als je van films houdt waar alles neerkomt op seks, maar ik vond het niet zo. (Tenzij ik een of andere diepe achterliggende boodschap heb gemist, natuurlijk. Maar dat denk ik niet.)

Achtste-groepers huilen niet
Akkie is 12 jaar en zit in groep 8. Na schooltijd gaat ze het liefste voetballen met haar klasgenoten en het kan haar niets schelen dat haar klasgenoot Joep het geen sport voor meisjes vindt. Maar dan wordt Akkie ziek: ze krijgt te horen dat ze leukemie heeft. Ondanks het verdriet kan de optimistische Akkie het niet laten om zich ook vanuit het ziekenhuis overal mee te bemoeien. Als ze tussendoor naar huis mag, gaat ze ook halve dagen naar school. Ze is ervan overtuigd dat ze beter wordt, maar is dat wel zo? Bron: Wikipedia (ingekort)

Ik weet niet meer hoe lang geleden het is dat ik het gelijknamige boek van Jaques Vriens las, waarop de film is gebaseerd, maar aangezien het op de basisschool was is dat minstens 6 jaar geleden. Toen ik deze film zag staan op internet kon ik het eigenlijk niet laten om te kijken hoe ze hem hadden uitgewerkt, en eigenlijk vond ik het een heel goede film. Het verdriet dat ik (in mijn herinnering) voelde bij het lezen wordt heel goed overgebracht in de film, maar toch is hij optimistisch en heb ik moeten lachen om de vrolijke dingen van vroeger die de film naar boven bracht. Schattig, grappig en vooral heel ontroerend. Daarnaast vind ik het echt ontzettend goed geacteerd: een soort Voor ik doodga of The fault in our stars, maar dan voor kinderen, zeg maar!

Heb jij deze films gezien of wil je ze nog kijken? En kijk jij nog weleens kinderfilms?

The things that inspire people to think are
what keeps a film alive - Ben Wheatley