23 mei 2014

Recensie: Zwart Wit - Gillian King

Vorige week donderdag bezocht ik de boekpresentatie van het nieuwe boek van Gillian King in Den Haag en natuurlijk kon ik niet anders dan het boek aanschaffen (en het uiteraard laten signeren, haha). Op Twitter was iedereen er al enthousiast over, dus ik was benieuwd! Ik heb recent ook 60 dagen en O, o, Olivia gelezen van de schrijfster en hoewel je wel echt in een chicklitstemming moet zijn, vind ik de schrijfstijl echt heel leuk. Ik schreef voor jullie een recensie van Zwart Wit!

Nog niet zo lang geleden had Elin een goede baan, een leuke vriend en... nou ja, een goed leven. Maar toen ze beide verloor stortte ze een beetje ineen. Als ze op weg naar een sollicitatiegesprek de tiener Vicky aanrijdt (die overigens niets mankeert), is de chaos compleet. Gelukkig heeft Vicky een rijke opa, die Elin een baan als best betaalde Personal Assistant en veredelde nanny geeft - Vicky is namelijk wel een tiener die een beetje in de gaten gehouden moet worden. Oh, en dan is er ook nog die mysterieuze rijke oom, die stiekem best wel heel aantrekkelijk is. Maar verliefd worden? Nee, dat is geen optie.
Ook Elins zus Bibi heeft problemen: in haar leven als stewardess waarin niets echt 'voor altijd' lijkt, lijkt ze eindelijk de ware te hebben gevonden. Eén probleempje: het is precies die man waarover nog nooit een goed woord gesproken is in huis. Maar wie moet Bibi nou geloven?

Zwart Wit is chicklit zoals chicklit is bedoeld: een liefdesverhaal dat heerlijk wegleest en heel veel humor bevat. Wat dat betreft dus heel geslaagd! Naar mijn mening had er wel net nog een extra laagje in mogen zitten, dat vond ik juist zo leuk aan het overlijden van Gijs in Zestig dagen. In dit boek had er bijvoorbeeld wel iets meer op de problemen van Vicky gefocust kunnen worden, vond ik. Wat dan wel weer leuk is, is dat er als het ware twee verhaallijnen naast elkaar in het boek zitten. Het verhaal van Elin sprak me persoonlijker meer aan, dat van Bibi vond ik daarentegen minder voorspelbaar.

Het verhaal in zijn totaal vind ik niet zo origineel, maar de schrijfstijl maakt dat ruimschoots goed! Ik las het boek in ongeveer 3 dagen uit - oké, tweeënhalf - en dat was niet helemaal de bedoeling tijdens de examens, dus dat zegt wat. Als ik geen examens had gehad, was dat waarschijnlijk nog veel minder geweest! Hoewel ik het altijd jammer vind als een boek snel uit is, betekent het wel dat het heel lekker leest. Gillians taalgebruik is vlot, hilarisch en hip, je kunt je enorm goed inleven in Elin en de grappige situaties waarin ze belandt zullen voor veel vrouwen wel herkenbaar zijn. Daarnaast is het leuk en vernieuwend dat je zowel uit het perspectief van Elin als dat van Bibi en Nick leest. Kortom: een fijn boek voor wat ontspanning in de hangmat in de zomer. Net zo leuk als de boekpresentatie zelf!

Ga jij Zwart Wit ook lezen?

A book is simply the container of an idea like a bottle;
what is inside the book is what matters - Angela Carter