10 mei 2014

Ik ging naar het Boekenfestijn en ik nam mee...

Eergisteren ging ik naar het Boekenfestijn in de jaarbeurs in Utrecht. Het concept: goedkope boeken. Véél goedkope boeken, welteverstaan.  En ja, veel goedkope boeken betekent: veel kopen! (Om punt zes van deze lijst te helpen, zullen we maar zeggen.) In deze blogpost laat ik je mijn mooie nieuwe aanwinsten zien. (Zonder prijskaartjes zouden ze vast nog mooier zijn, maar ja, ik ben te lui om die eraf te halen, haha.)


De eerste drie! Zoete tranen is volgens mij het enige boek van Madeleine Wickham (bekend als Sophie Kinsella) dat ik nog niet heb gelezen en hoewel de verhaallijn me niet zozeer aanspreekt, weet ik gewoon dat ik haar boeken leuk vind, haha. De naam van Jennifer Crusie ken ik wel, maar haar boeken nog niet. Lijkt me een hilarisch boek! Van Yes man heb ik de film gezien, maar dat is al een hele tijd gelezen. Ben benieuwd of hier het boek ook beter is! De achterflappen:

Zoete tranen - Madeleine Wickham (€4,99)
Fleur Daxeny is bloedmooi en levensgevaarlijk. Ze draagt altijd zwarte kleding en verslijt meer mannen dan hoedjes. In de krant zoekt ze naar rouwadvertenties, waarna ze onuitgenodigd op begrafenissen verschijnt, op jacht naar rijke, argeloze weduwnaars en hun platina creditcards. Fleurs laatste verovering is Richard Favour, een saaie maar welgestelde zakenman. Als een zonnestraal dringt ze zijn leven binnen. Maar wanneer Fleur eindelijk de kans krijgt in Richards papieren te snuffelen, blijkt al snel dat zij niet de enige is die op zijn geld uit is. Moet Fleur op haar instinct vertrouwen of zo hard weglopen als haar zwarte Prada-pumps haar kunnen dragen?

Voor deze keer - Jennifer Cruise (€4,99)
Andie wil haar eerste huwelijk zo snel mogelijk vergeten en opnieuw trouwen. Haar ex vraagt haar om een laatste gunst. Hij zoekt dringend een oppas voor twee weeskinderen die al drie nanny's tot waanzin hebben gedreven. Andie stemt toe en het wordt één grote puinhoop. De kinderen wonen in een griezelig oud huis waar een helleveeg van een huishoudster de baas speelt. Wat volgt is een hilarisch avontuur inclusief bemoeizieke geesten, een geïrriteerd medium, Andies tarotkaart lezende moeder, haar jaloerse verloofde natuurlijk, en bananencake. Wanneer ook haar ex plotseling op de stoep staat, is de chaos compleet. Andie besluit de touwtjes dan maar zelf in haar zwetende handen te nemen.

Yes man - Danny Wallace (€3,50) (filmeditie)
Danny Wallace zei te vaak nee. Nee tegen zijn vrienden en nee tegen zichzelf. Hij werd gedumpt door zijn vriendin en zijn leven was saai en doelloos. Maar dat verandert als een mysterieuze man naast hem in de bus drie magische woorden tegen hem zegt: 'zeg vaker ja'.
Danny besluit een half jaar lang alleen nog maar ja te zeggen – ongeacht waarop. In de maanden die volgen wint hij 25.000 pond, wordt hij vredesactivist en lid van een beweging die gelooft dat marsmannetjes de piramides hebben gebouwd, koopt hij een lelijk groen autootje, veroorzaakt hij een vechtpartij in een kroeg en verliest hij weer 25.000 pond.

Voor Petra Kruijt geldt hetzelfde als voor Jennifer Crusie: bekend van naam, maar nog niet een boek van gelezen. Ik weet niet wat ik moet verwachten van dit boek, dus dat lezen jullie nog wel een keer, haha. Van Gayle Forman heb ik laatst Haar dag en Zijn jaar gelezen. Volgens mij zijn deze boeken ook vanuit twee verschillende perspectieven geschreven, dus een beetje hetzelfde concept. Ben in ieder geval benieuwd of ze net zo goed zijn! (Bovendien: 2 boeken voor de prijs van 1. Wat wil je nog meer?!) En het laatste boek, tja, dat lijkt me heel inspirerend. Dus als je een keer een bedankbriefje van me ontvangt... ;) Waar ze over gaan:

Lieve ik - Petra Kruijt (€3,99)
Tien jaar na hun havo-examen krijgen Polly en Hanneke een brief van zichzelf. Ze komen erachter dat ze niet alleen elkaar uit het oog zijn verloren, maar ook hun eigen dromen. 
Polly woont in een flat die binnenkort gesloopt wordt. Hanneke werkt al jaren voor dezelfde baas, in een baan die haar geen enkele uitdaging meer biedt. Na het lezen van haar brief besluit Polly contact op te nemen met haar vroegere beste vriendin. Ze weet Hanneke over te halen om hun jeugddroom alsnog waar te maken: de vroegere vriendinnen worden tien jaar na dato zakenpartners in hun eigen modezaak. Maar met mode en kleding alleen ben je er natuurlijk niet.

Als ik blijf & Wacht op mij - Gayle Forman (€4,99)
Het leven van de 17-jarige Mia draait om muziek: ze wil graag naar het conservatorium en haar vriend Adam speelt in een populaire rockband. De toekomst ziet er rooskleurig uit. Maar wanneer Mia en haar ouders en broetje een gezellig dagje uitgaan, gebeurt er iets onverwachts dat het leven van Mia in een klap voor altijd verandert…

In Wacht op mij is het drie jaar na Mia's ongeluk. Adam en zijn band zijn inmiddels doorgebroken. Aan de vooravond van hun wereldtournee is Adam in New York, eenzaam en ongelukkig. Sommige mensen denken dat roem alles oplost, maar Adam kan zijn succes niet aan. Om dor te kunnen gaan met zijn leven, zal hij eerst zijn verleden moeten accepteren.

Elke dag een glimlach - John Kralik (€4,99)
John Kralik zat na een tegenvallende periode in zijn leven aan de grond, zowel financieel als emotioneel. Door korte, persoonlijke briefjes te sturen, aan familie, geliefden, vrienden, kennissen en zelfs concurrenten, kreeg hij langzaam maar zeker weer oog voor de kleine zegeningen van het leven. Gaandeweg realiseerde John zich dat hij steeds meer waardering kreeg voor de alledaagse zaken in ons bestaan, en leken zijn 'problemen' ook als sneeuw voor de zon op te lossen. Elke dag een glimlach is een prachtig, ontroerend en inspirerend boek dat je laat stilstaan bij de vraag wie in jouw leven belangrijk voor je is, en wie je zelf nu werkelijk bent.

Hoewel ik Hilary Duff best een leuke actrice vind, wist ik niet eens dat ze ook boeken schreef. Ik besloot te kijken hoe haar schrijfstijl was, en bovendien lijkt het verhaal me best boeiend. Van Cecelia Ahern heb ik laatst Honderd namen gelezen, en aangezien ik dat een goed boek vond, nam ik deze twee ook mee. Vooral het eerste verhaal lijkt me wat zoetsappig, maar er schijnt veel diepgang in te zitten. Ben hier wederom heel benieuwd naar! (Wie telt hoe vaak ik dat al heb getypt dit artikel?) Hiervan ook weer de achterflappen:

Elixer - Hilary Duff (€4,99)
De zeventienjarige Clea Raymond heeft haar hele leven de schittering van de spotlights gekend. Ze is de dochter van een beroemde chirurg en een prominent politicus en zoekt als getalenteerd fotojournalist haar toevlucht in een wereld die haar in staat stelt naar verre, exotische plaatsen te reizen. Maar nadat Clea's vader verdwijnt op een humanitaire missie, ziet Clea plotseling dat er op haar foto's griezelige, vage beelden staan van een vreemde en mooie jongeman - een man die ze nog nooit heeft gezien. Wanneer het lot Clea en deze man samenbrengt, staat ze versteld van de onmiddelijke en krachtige band die ze met hem voelt. Naarmate ze dichter naar elkaar toe groeien, gaan ze volledig op in het mysterie achter de verdwijning van haar vader en ontdekken ze de eeuwenoude waarheid achter hun intense band. Verscheurd door een gevaarlijke driehoeksverhouding en gekweld door een krachtig geheim waarin hun lot besloten ligt, beginnen ze in een race tegen de klok hun verleden te ontrafelen; dat is de enige manier om hun levens te redden - en hun toekomst. 

Voor altijd - Cecelia Ahern (€1,50)
Al sinds hun kindertijd zijn Rosie en Alex onafscheidelijk. Rosie is dan ook ontroostbaar als Alex met zijn familie van Dublin naar Boston verhuist. Ze besluit om naar de hotelschool in Boston te gaan als ze van school af is, zo hoeven ze elkaar maar een jaar te missen. Helaas loopt het anders. Rosie raakt zwanger en blijft bij haar ouders wonen, terwijl Alex met een Amerikaanse trouwt. Misverstanden en pure pech hebben hen uit elkaar gehouden, maar als de ultieme kans zich aandient, zullen ze dan alles op het spel zetten voor echte liefde?

Kon je me maar zien! - Cecelia Ahern (€1,50)
Alles in het leven van de vierendertigjarige Elizabeth gaat uitermate geordend, van het huishouden tot aan haar werk als binnenhuisarchitecte. Enige stoorzender is haar jongere zus Saoirse. Tegen wil en dank neemt ze de zorg op zich voor Luke, haar zesjarige neegje. Met orde en precisie probeert ze haar leven te runnen. Een leven dat weinig ruimte laat voor misstappen, laat staan plezier. Tot op een dag Ivan arriveert: een spontane, zorgeloze vreemdeling die onmiddellijk het hart van Elizabeth weet te beroeren. Maar is Ivan wel wie hij zegt dat hij is? En is er een toekomst voor hen beiden?

Deze twee boeken zijn de enige die geen leesboeken zijn en ook meteen de laatste twee. (Oh, jongens, ik heb me zo in moeten houden bij de kookboeken hè, haha. Maar het is me gelukt!) Skinny bitch in de kitch is een boek met gezonde en vegan recepten., lijkt me echt een heel leuk kookboek en heel tof dat het allemaal zonder dierlijke producten is. Wat betreft het laatste boek... Ja, ik heb een zelfhulpboek gekocht. 'Maar ben je dan zo ongelukkig, Maaike?' Nou eh, nee, eigenlijk niet. Maar het lijkt me heel interessant om over de psychologie achter geluk en in het bijzonder over Bhutan te lezen. En ja, persoonlijke groei is natuurlijk nooit verkeerd

Skinny bitch in de kitch - Rory Freedman & Kim Barnouin (€2,50)
Nadat je Skinny bitch  hebt gelezen, weet je het zeker: je gaat gezond eten en je weet waar je de producten kunt kopen. Maar voor iedereen die wel wat hulp bij de bereiding kan gebruiken, is er nu Skinny bitch in the kitch. En maak je geen zorgen, de auteurs weten dat geen enkele vrouw op alleen sla kan leven en dat chocolade een primaire levensbehoefte is.

Het ministerie van Geluk - Francisca Hoek (€3,50)
In Bhutan bestaat al heel lang een Ministerie van Geluk. Het land streeft niet naar een zo groot mogelijk Bruto Nationaal Product, maar naar een zo groot mogelijk BNG: Bruto Nationaal Geluk. Het ministerie van Geluk vertelt je simpel en helder wat geluk precies is. En hoe je ervoor kunt zorgen, op eigen kracht, dat je structureel en duurzaam gelukkig(er) wordt. Het boek nodigt je uit om te beginnen en door te gaan op de manier die op dat moment het beste bij je past: psychologisch, mechanisch of diep-spiritueel. Je kunt onmiddellijk aan de slag en zult direct effect merken. Francisca Hoek vindt dat iedereen recht heeft op een gelukkig leven, en dat het daarom de hoogste tijd wordt om af te rekenen met veel misverstanden rondom het begrip geluk. De gevolgen van deze verandering zullen veel verder strekken dan een positief effect voor jezelf. Het is daarom meer dan een zelfhulp-boek: het is een help-elkaar-boek!

In totaal was ik €41,50 kwijt voor 11 boeken. Het is veel geld, maar niet als je bedenkt dat het nog geen €3,80 per boek is! Ik vond het dus zeer geslaagd. :) Boekenfestijn Apeldoorn, here I come! (Moet ik wel eerst even al deze boeken lezen. En sparen.)

Ben jij ook naar het Boekenfestijn geweest? En van welk boek zou jij een recensie willen zien?



There's so much more to a book than 
just the reading - Maurice Sendak


Misschien vind je dit ook leuk: