14 mei 2014

Angsten zijn er om overwonnen te worden

Iedereen is ergens bang voor. Van dat kleine meisje van drie dat nog in krokodillen onder haar bed gelooft tot die stoere man van veertig die iedereen aan lijkt te kunnen. Of het nu een kleine angst is of een grote, prettig is het zeker niet. Dus daarom: overwinnen die angst! Het kost wat moeite, maar het is niet onmogelijk. Ik wil hier graag een artikeltje over schrijven en heb bovendien nog wat extra tips opgezocht.


Ik wil dit artikel al een hele tijd schrijven, maar ik zit er echt al weken tegenaan te hikken, ik kon gewoon niet de goede woorden vinden. Toen ik me realiseerde dat die gewoon niet bestaan, besloot ik er toch aan te beginnen. Het zit in mijn hoofd en het moet er gewoon even uit, haha. En ik wil jullie een boodschap meegeven, want je leven wordt er zoveel beter op! (Oh, en ik wil meer met mindstyle doen op muymaaike, want, nou ja, ik denk teveel.)

Zoals ik al zei, heeft iedereen angsten. Of je nu heel veel van schrijven houdt maar het aan niemand durft te laten lezen, graag wil reizen maar bang bent dat het vliegtuig neerstort, een eetprobleem hebt en het moeilijk vindt om uit eten te gaan, of stiekem gewoon heel erg graag wil gaan bungeejumpen voor mijn part, maar het niet durft: er is iets in het leven waar je bang voor bent. Angst is helaas één van de vervelendste dingen die je hersenen je aanleren. Maar waarom ben je eigenlijk bang? Wat kan er mis gaan? Het effectiefste is om je angsten tegemoet te treden. Als je dat niet doet, wordt de angst alleen maar groter. Dus probeer die spin buiten te zetten, ga gewoon voor een volle zaal presenteren, vertel die jongen dat je hem best wel leuk vindt of geef je op voor een film als je van acteren houdt. Nee, het is niet gemakkelijk. Ja, het is het waard. (Prachtig stuk van Laura: tien seconden moed kunnen je hele leven veranderen.)
Bron afbeelding: WeHeartIt

Niet dat ik zo'n ervaringsexpert ben, hoor. Ik ben ook bang voor flink wat dingen, nieuwe ervaringen bijvoorbeeld. Hoe leuk ik het ook vind, zo'n bloggersevent of nieuwe ontmoeting, ik word er toch behoorlijk zenuwachtig van. Wat nou als ik het tijdstip verkeerd heb gelezen? Wat als ze me niet aardig vinden? En wat als dit en dit en dit allemaal mis gaat? Ik ben zelfs een beetje (oké, een beetje heel erg) bang om dit artikel online te plaatsen. Maar hé, ik probeer het (bijna) allemaal wel te doen. Want ik weet dat het achteraf toch een goede beslissing was. (Ik was trouwens ook een beetje bang om te beginnen met bloggen en ik stond doodsangsten uit toen de link per ongeluk op Facebook belandde. Maar ik heb wel gisteren de 100 Bloglovin' volgers gehaald!)

Ik denk dat je de boodschap nu wel zo'n beetje begrijpt, haha. Maar dan de voor de hand liggende vraag: hoe overwin je je angsten dan? Psychologe Maaike is op zoek gegaan:
  •  Zoals ik net al zei: zoek het gevaar op. Als je dat meerdere keren doet ontdek je vanzelf dat er niets is om bang voor te zijn, of in ieder geval minder dan je had verwacht. Bovendien: als er achteraf niets erg gebeurd blijkt te zijn, kun je aan die ervaring terugdenken als je op het punt het nog een keer te doen, terwijl je nog steeds een beetje bang bent. You only fail when you quit!
  • Zet kleine stapjes! Als je in één keer de volle laag op je neemt, kan dat goed uitpakken, maar de kans is ook groot dat je er alleen maar een grotere afkeer van krijgt. Als je iets belangrijks moet vertellen, gooi het dan niet meteen op social media, maar vertrouw eerst bijvoorbeeld je ouders en je vriendinnen.
  • Bekijk je angst. Treed als het ware buiten je lichaam, bekijk je eigen gedachten en probeer ze te analyseren. Waar ben je nu precíes bang voor? Waar komt je angst vandaan? etc. Probeer je te realiseren dat het maar angst is.
  • Het begint met acceptatie. Als je blijft ontkennen dat je ergens bang voor bent, zul je het ook nooit los kunnen laten. Omdat iedereen angsten heeft, hoef je je er ook nooit voor te schamen. Angst is er niet voor niets, het kan ook heel nuttig zijn als waarschuwing. Slecht is het dus niet per se, alleen voor je persoonlijke groei.
  • Stel jezelf twee vragen: 'Wat is het ergste dat er kan gebeuren?' en 'Wat als het wél lukt?' Oftewel: denk aan wat er ook kan gebeuren - niet het negatieve, maar het positieve. Stel je leuke scenario's voor in plaats van rampscenario's. Wie weet zet je angstoverwinning wel een reeks van positieve ervaringen in gang!
  • Als je van tevoren plant om iets te doen waar je eigenlijk bang voor bent, bijvoorbeeld een presentatie houden of een gaatje laten vullen bij de tandarts, zorg dan dat je goed voorbereid bent. Zoek op hoe het precies gaat, ken bij een presentatie je tekst goed, etc. Als je van tevoren een beetje weet hoe het gaat, beperkt dat de zenuwen.
  • Maak je angst een bron van fascinatie. Probeer je angst in een positiever licht te zien en erken de kick die het kan geven. Ja, bergbeklimmen is eng, maar het is vast ook heel eh, leuk.

Als je echt denkt dat je je angst niet kunt overwinnen, zijn er ook nog een heleboel manieren om je angst tijdelijk te onderdrukken of het gewoon even zijn gang te laten gaan zonder dat je er last van hebt. Denk bijvoorbeeld hieraan:
  • Doe oefeningen om je angst tegen te gaan. Er zijn er genoeg te vinden! Ontspan je handen (heeft effect op je hele lichaam), let op je ademhaling, ga mediteren of bijvoorbeeld sporten.
  • Denk aan iets leuks. Of iemand, natuurlijk. :D
  • Schrijf het van je af. Misschien komt er nog wel een goed verhaal uit ook!
  • Luister motiverende muziek.

Toch denk ik dat het beter is om het te proberen. Overwin je angsten, het is het waard.

Waar ben jij bang voor? En probeer jij je angsten te overwinnen?

Bronnen
Psychologie magazine
Mreddy op Plazilla
Arjan1987 op Paniekaanval
Praktijk van Rietveld
Van Vleuten coaching consultancy
WikiHow


The only thing we have to fear is fear 
itself - Franklin D. Roosevelt


Misschien vind je dit ook leuk: