8 april 2014

Meet&Taste Jamie magazine

Afgelopen zondag mocht ik aanwezig zijn bij de eerste Meet&Taste van Jamie magazine. Het eerste event dat ik voor Muy Maaike bezocht, superleuk! Het doel was om te ontmoeten (het team van Jamie magazine, de speciale gasten van deze keer en natuurlijk andere lezers en foodbloggers) en te proeven (een aantal gerechten uit het nieuwe magazine). En volgens mij is dat heel goed gelukt!



Het event vond aan het begin van de middag plaats in Jamie's restaurant Fifteen in Amsterdam, waar jongeren die voor grote uitdagingen hebben gestaan een kans krijgen om hun leven een andere wending te geven en tot kok worden opgeleid. Ik was nog nooit in dit restaurant geweest en hoewel het heel anders was dan ik had verwacht, vond ik het wel een leuke ruimte. Ook tof dat het een open keuken heeft! 

Het is wel even lopen vanaf Centraal Station, maar ik was alsnog ruim op tijd. We werden welkom geheten met een heel mooi glas prosecco (dat ik geen alcohol mag en wil, en dus om water vroeg, laten we dan maar even achterwege, haha) en daarna begon Suzanne Pronk, de nieuwe hoofdredactrice van het Nederlandse Jamie magazine, met een welkomstpraatje. Ze stelde ook John Gebuis (de nieuwe chef van restaurant Fifteen) en Rutger van den Broek (de winnaar van Heel Holland Bakt) voor, de speciale gasten van de dag. Ondertussen werden er stukjes spinaziegeitenkaastaart uitgedeeld, die ik helaas moest overslaan vanwege de ansjovis. Wat wel leuk is, is dat alle gerechten van de middag in het nieuwe magazine staan, zodat ik (en jullie) alles gewoon na zou kunnen maken!



Na de intro verzamelde iedereen zich rond de tafel die dienst deed als tijdelijke keuken van Rutger en werd het eerste gerecht geserveerd: rijkgevulde lentesalade (sla, artisjokken, bietjes en groene asperges) met gemarineerde makreel – alleen dan zonder makreel voor mij. Maar geloof me, ook zonder vis was het erg lekker!







Daarna stond iedereen een tijdje geboeid te kijken naar een bakdemonstratie van Rutger, die heerlijke aardbeiensloffen uit zijn boek maakte alsof het niets was en intussen ook vrolijk en met gemak het vragenvuur van Suzanne en de bezoekers beantwoordde. Hoe hij ooit met bakken begon, hoe hij in Heel Holland Bakt terecht was gekomen, of hij nog tips had (met de basics beginnen! En ja, bij hem mislukt er ook weleens iets), wat hij ervan vond om nu een BN'er te zijn... Daarnaast vertelde hij natuurlijk iets over zijn nieuwe bakboek Rutger Bakt, dat afgelopen donderdag werd gelanceerd en nu al een tweede druk nodig heeft! Niet zo gek ook trouwens, als je zijn baksels eenmaal hebt geproefd ben je verliefd.


Tijdens de demonstratie hadden we ook een soepje geserveerd gekregen: crèmesoep van meiknol met postelein en hazelnoten. De foto is niet geweldig, maar de soep was, samen met de dingen van Rutger, het lekkerste van de middag! Echt een aanrader. Nu moet ik nog ergens meiknol zien te vinden...



Na de bakdemo kregen we ook het laatste gerecht: deze aardappelkussentjes met jonge prei, radijs en bleu d'Alkmaar.




Rutger maakte ook nog iets anders live: chocolate chip cookies met paranoten. Een simpeler recept (hoewel... ik heb nog nooit zulk stevig deeg en knapperige koekjes gehad), maar daarom zeker niet minder lekker! Toen deze aan het eind van het event uit de oven kwamen kon iedereen hier ook van proeven, terwijl Rutger boeken signeerde tot zijn hand er lam van werd.



Zijn boek zat namelijk in de goodiebag, heel tof! Dit is de gehele goed gevulde (en op de fiets ook veel te zware) goodiebag: het bakboek van Rutger, natuurlijk het nieuwe Jamie magazine, Jamie's receptenjaarboek, een DVD van Jamie in 30 minuten, het bakboek van de Meringue Girls, twee flesjes koolzaadolie, een potje met basilicumzaadjes, een pollepel, een stuk worst (dat linea recta naar mijn vader gaat) en nog wat kleine receptenboekjes die niet op de foto staan. Van een aantal dingen zullen jullie natuurlijk nog iets terugzien op mijn blog.
Ik vond het een zeer geslaagde middag en wil Jamie magazine er dan ook heel erg voor bedanken. Ze zijn van plan om bij elk nieuw magazine zo'n Meet&Taste te organiseren, soms wat groter en soms zo intiem. Dus ik kan alleen maar hopen dat ik voor de volgende ook een uitnodiging krijg! Ik kwam, ik zag, ik overwon? Nee – ik kwam, ik ontmoette, ik proefde!

Lijken deze gerechten jou lekker en zo ja, ga jij na het lezen van dit artikel naar de winkel sprinten om het nieuwe Jamie magazine te gaan halen?



Good food is a global thing and I find that there is always 
something new and amazing to learn - I love it! - Jamie Oliver





Misschien vind je dit ook leuk: