14 maart 2014

Wat te lezen voor je leeslijst?!

Ik lees al bijna zes jaar boeken voor school. In de onderbouw waren die van Carry Slee en Maren Stoffels, maar nu verwachten ze toch echt van me dat ik literatuur lees. Ik ben niet zo'n fan van wat literatuur wordt genoemd, maar gelukkig mag ik nog wel zelf kiezen wélke boeken ik lees. Zo komt het dat ik de afgelopen jaren toch wel wat leuke literaire boeken heb gelezen. Ik weet ze lang niet allemaal meer, maar toch een soort overzichtje: moet je iets (Nederlandstaligs) lezen voor school en heb je geen idee wat? Mijn tips!


Bron foto: rgbstock.com

Vooraf even een disclaimer: dit artikel is 100% op mijn mening gebaseerd. Wie weet vind jij deze boeken wel niets of vind je mijn afraders geweldig. Meningen verschillen! Ik probeer alleen wat inspiratie te geven. :) Alle beschrijvingen komen van Wikipedia. En, mocht je het willen weten, ze zijn allemaal verfilmd!

Aanraders
Het leven uit een dag
Auteur: A. F. Th. van der Heijden

Benny Wult groeit op in een wereld waarin ieder mensenleven slechts een enkele dag duurt en alles slechts een keer gebeurt. Het leven speelt zich letterlijk geheel in deze enkele dag af, alles kan maar een enkele keer geschieden. Ook Benny krijgt als baby de borst, groeit op tot peuter, en moet dan meteen naar school. Het grootste deel van de ochtend wordt aan school besteed: in enkele uren wordt de lagere en de middelbare school erdoorheen gejast waarna de tot jongelingen opgegroeide kinderen meteen hun diploma krijgen en aan de slag kunnen. Benny gaat bij de luchtmacht werken en ontmoet in een bar Gini, op wie hij verliefd wordt. Seks vinden ze zo geweldig dat ze het wel vaker willen doen, maar dat kan niet in deze wereld. Gini is immers meteen zwanger geworden en hun lichamen zijn al begonnen af te takelen. De enige plaats waar herhaling mogelijk is, is de hel, en daarom hopen Benny en Gini naar de hel gestuurd te kunnen worden. Dit doen ze door een oude blinde man te vermoorden en zich te laten oppakken om zo de doodstraf te krijgen. Uiteindelijk belandt Benny in de hel, maar hoe moet hij Gini nu vinden?

De meeste boeken uit dit rijtje heb ik niet dit jaar gelezen, dus weet ik weinig meer over. Deze roman heb ik echter pas een paar weken geleden gelezen, dus kan ik uitgebreid mijn mening geven! Ik had best hoge verwachtingen, ik wist globaal waar het over ging. Ik heb wel vrij lang over het lezen gedaan, maar eigenlijk voldeed het boek precies aan mijn verwachtingen: niet heel vlot geschreven, wel heel boeiend (alleen een beetje jammer van het einde). Ik vind het onrealistische idee heel origineel, al viel het me wel op dat in het eerste hoofdstuk eigenlijk de hele verhaallijn al verklapt werd. De plot echt iets om over na te denken, door het feit dat de schrijver suggereert dat wij in de hel leven. Als je er té lang over na gaat denken wordt het overigens wel heel vreemd, haha, maar wel een aanrader!


Hersenschimmen
Auteur: J. Bernlef

Hersenschimmen wordt verteld vanuit het perspectief van de ik-persoon Maarten Klein, een 71-jarige man die begint met dementeren. Hij komt uit Nederland, maar woont sinds vijftien jaar in de Verenigde Staten. Zijn geestelijke vermogens verslechteren naarmate het verhaal vordert: hij begint in zijn herinneringen personen door elkaar te halen, verdwaalt als hij de hond uitlaat en informeert naar de gezondheid van een gestorven man. Terwijl Maartens geheugen verslechtert, wordt het steeds moeilijker voor hem om zaken en personen uit het heden en het recente verleden te herkennen en het wordt steeds moeilijker voor hem om op de woorden te komen waarmee hij zich uit wil drukken. Op zeker moment herkent hij zijn eigen weerspiegeling in de ruit en spiegel niet meer. Soms wordt hij vastgebonden aan zijn bed wakker. Het wordt alleen maar erger...

Hoewel ik nogal van happy endings houd, lijken die in de literatuur niet te bestaan. Heel stom! Toch vond ik dit echt een heel mooi boek. Het is wel zielig, maar ook heel indrukwekkend. Het komt allemaal erg geloofwaardig over, zelfs als je zijn gedachten niet begrijpt en je niet weet of dementerende mensen écht zo denken. Hersenschimmen is niet voor niets zo'n bekend boek, ook deze is echt geen straf om te lezen.


Oeroeg
Auteur: Hella S. Haasse

Oeroeg speelt in Nederlands-Indië en gaat over een Hollandse jongen (de naam van de hoofdpersoon wordt in het boek niet vermeld), zoon van de administrateur van een theeplantage, die als allerbeste vriend een inlander (Oeroeg) heeft. In het boek spelen de ontwikkelingen van beiden en het verloop van hun vriendschap een grote rol. Als de ik-figuur na een kort verblijf bij zijn moeder in Nice en een studie in Delft terugkeert in Nederlands-Indië tijdens de politionele acties, gaat hij op zoek naar herinneringen aan zijn jongensjaren die hij beleefde met Oeroeg. In hun jongere jaren waren ze onafscheidelijk, maar ze groeiden steeds meer uit elkaar. Zullen ze ooit nog zoveel lol hebben of is de Indonesische roep om onafhankelijkheid te sterk bepalend?

Als je een superdun en gemakkelijk boekje wilt, moet je voor Oeroeg gaan. Het boekje is binnen een mum van tijd uit en heeft ook nog eens een boeiend verhaal! Het is best interessant om te lezen hoe de tegenstellingen tussen inheemse mensen en blanken in Nederlands-Indië was en is allemaal ook nog eens heel vlot geschreven. Zeker iets voor op je leeslijst!


Een vlucht regenwulpen
Auteur: Maarten 't Hart

Op de trouwerij van zijn enige vriend Jacob maakt de dertigjarige hoogleraar celbiologie, Maarten, kennis met een meisje. Het blijkt de jongere zus te zijn van zijn grote eenzijdige jeugdliefde Martha. Hij maakt een afspraakje met haar voor een bezoek aan een klassiek concert. Op weg naar huis krijgt hij dwanggedachten: hij vreest dat hij nog maar twee weken te leven heeft. De ontmoeting met het meisje brengt herinneringen terug aan zijn jeugd. Maarten is opgegroeid op een tuinderij en pas op de lagere school komt hij in contact met andere kinderen. Hij wordt veel geplaagd maar ontmoet daar ook Martha, zijn onbereikbare liefde. Hij weet nooit meer dan een paar woorden met haar te wisselen, maar blijft wel zijn hele leven aan haar denken. Moet hij dan toch contact opnemen?

Dit boek heb ik afgelopen zomervakantie gelezen,  het merendeel is dus al een beetje weggevaagd. Als je een spannend verhaal wil, of iets vol actie of liefde, moet je het in ieder geval niet lezen. Aangezien het een psychologische roman is, gaat het vooral over zijn gedachten, en ik vond vooral de dwanggedachten heel goed omschreven! Maarten is echt zo'n eenzame professor zeg maar, en ik vond het wel... nou ja, interessant (sorry jongens, er bestaan geen synoniemen voor dat woord dus ik gebruik het echt te vaak in deze blogpost).


Het bittere kruid
Auteur: Marga Minco

De vader van het jonge meisje, de hoofdpersoon, vindt onderduiken niet nodig, al zijn is de familie joods. De verhalen over Jodenvervolging geloven ze niet, en Duitsland klinkt zo ver weg… Dan krijgt de ik-persoon tbc en hun gezin verhuist tegelijkertijd naar Amersfoort. Op een dag komt haar vader thuis met Jodensterren die alle Joden moeten dragen, maar ze zien nog steeds geen gevaar. Het blijft niet bij sterren; vader en haar broer Dave krijgen een oproep voor een werkkamp, hoewel ze dat kunnen voorkomen. Niet veel later worden haar vader en moeder weggevoerd naar een getto in Amsterdam. Het meisje besluit om haar ouders op te gaan zoeken in Amsterdam, ook al is dat levensgevaarlijk geworden voor joden. Haar ouders worden opgepakt, de ik-persoon kan nog net door de achterdeur ontsnappen en gaat naar haar broer en zus. Maar als die ook worden opgepakt is ze alleen over... Waar moet ze nu heen?

Bijna mijn hele klas heeft dit boekje gelezen, voornamelijk om dezelfde reden als Oeroeg: simpel en dun. Toch gebeurt er best wel veel in het verhaal, en dat het allemaal vanuit een klein meisje is beschreven (hoewel ze veel ouder overkomt) is eens iets anders dan normaal. Ik vond dit boekje niet het beste uit deze top 5, maar als je niet van literatuur houdt, is dit wel een uitkomst. Leest vlot en het verhaal is ook best goed!


Afraders
Welke boeken ik me kan herinneren die ik juidt niet leuk vond: De reis van de lege flessen (2 jaar geleden kwam ik er écht niet doorheen), Tabee, New York (dun maar langdradig) en De joodse messias (best boeiend, maar héél vreemd).


To read
Soms kijk ik tussen de lijst met boeken die we mogen lezen en spreken dingen me zo erg aan dat ik ze ook best in mijn vrije tijd zou willen lezen. Een vlucht regenwulpen en Het leven uit een dag behoorden bijvoorbeeld in die categorie. Ik lees nu De zwerftocht van Belcampo nog voor school, maar daarna wil ik ook Eva (Carry van Bruggen) en De wereld een dansfeest (Arthur van Schendel) eens lezen!


Heb jij deze boeken gelezen en zo nee, welke literatuur vind jij een aanrader?



A book is a version of the world. If you do not like it, ignore it; 
or offer your own version in return - Salman Rushdie




Misschien vind je dit ook leuk: