20 maart 2014

Over writer blocks, boekverfilmingen en meer

Vorige week kreeg ik ineens een berichtje van Blog Society dat ik was uitgekozen voor een interview op hun site. Superleuk natuurlijk, mijn eerste interview! Hij kwam gisteren online en ik wilde hem graag even delen op mijn blog. :) Lees snel verder voor het antwoord op al uw brandende (en niet zo brandende) vragen!


Wanneer en waardoor heb je besloten een blog bij te gaan houden?
Mijn eerste blog startte ik zo’n twee jaar geleden, samen met een vriendin. Ik wilde gewoon schrijven en ik denk ook mijn bijdrage hebben aan het internet. Die blog is een beetje doodgelopen, en nog een andere ook. Maar, hoe vaag het ook klinkt, ook zonder blog voelde ik me een blogger. Ik dacht immers in ideeën voor blogposts en ik had de neiging om dingen met mijn toen niet-bestaande lezers te delen. Eind vorig jaar werd de wil om weer een blog te hebben zo groot dat ik Muy Maaike opzette en deze 1 januari 2014 lanceerde. Nu kan ik weer lekker mijn creativiteit kwijt!

Hoe ziet jouw dag eruit?
Door de week ga ik naar school (ik zit in mijn eindexamenjaar), de meeste is dat van 8 tot 2. Als ik de volgende dag een toets heb ga ik na school leren, en twee dagen per week werk ik bij de bieb. Wat ik doe als dat niet het geval is verschilt nogal, maar vaak wordt het bloggen of lezen en soms een film kijken. Regelmatig heb ik ook zin om te koken, dan stel ik een nieuw recept samen en als dat gerecht lukt kan ik dat ook weer op mijn blog zetten!

Waarom heb je een dreamcatcher gekozen bij de naam van je blog? Ben je zo’n dromer?
Ja, ik ben zeker een dromer! Ik ben van mening dat iedereen moet kunnen dromen en zijn dromen na moet streven en ik hoop dan ook dat mijn lezers dat (gaan) doen. Ik vind het geweldig om over de toekomst na te denken, maar ook om gewoon situaties uit het heden bij elkaar te fantaseren. Bovendien vind ik dreamcatchers, en het woord dream op zich, gewoon op een bepaalde manier inspirerend.

We zien dat jij een enorme boekenfan bent. Word je dan ook gelukkig van boekverfilmingen?
Ik houd wel van films, maar vaak zijn dat geen boekverfilmingen. Bij verfilmingen vind ik over het algemeen het boek beter dan de film, ik kan enorm verliefd worden op de schrijfstijl van een boek en bij films gaat die natuurlijk verloren. Maar het ligt er natuurlijk wel aan hoe goed ze zijn! De meeste films van de boeken van Nicholas Sparks vind ik wel heel goed, terwijl van bijvoorbeeld Twilight de boeken weer veel beter zijn.

Kun je het moment herinneren dat je de eerste paar volgers op je blog zag verschijnen? Vertel!
Ja, natuurlijk! Zeker omdat het nog niet zo lang geleden is. Ik denk dat iedere blogger in het begin wel een heel klein beetje verslaafd in aan de statistieken van zijn of haar site, haha.  Als je je eerste volgers ziet heb je, naast heel veel zin om door de kamer te springen, het idee dat je ‘niet voor niets blogt’. Natuurlijk is dat eigenlijk nooit zo, want bloggen doe je voor je plezier, maar toch is het super om te weten dat mensen tijd maken om jouw stukjes te lezen. Daarom zet je immers dingen op internet!

Zijn er reacties van lezers die je zijn bijgebleven?
Positieve reacties blijven altijd wel hangen, zo waren er op mijn DIY’s heel veel leuke reacties en ook op een paar columns. Maar echt heel lange, emotionele of juist heel grappige reacties kan ik me zo niet herinneren, nee. Op Twitter heb ik wel een aantal gesprekken en mentions gehad die inspirerend waren of juist stof tot nadenken gaven, vooral met andere bloggers. En ik heb een vriendin, één van mijn trouwste lezeressen, waarmee ik heel goed kan praten naar aanleiding van mijn blog.

Heb jij wel eens last van een writers block? Zo ja, hoe vind je dan je inspiratie  weer terug?
Ik denk dat iedereen wel eens geen zin heeft om iets te schrijven. Soms heb ik nog wel concepten staan die ik dan online kan zetten, maar anders schrijf ik gewoon lekker verder. Gelukkig heb ik wel altijd een boekje met ideeën voor blogposts, dan pik ik gewoon die ideeën eruit waarbij een leuke schrijfstijl niet zo noodzakelijk is!

Noem ons drie bloggers die je als groot voorbeeld ziet. Als je geen voorbeelden hebt, dan gewoon drie blogs die je graag volgt.
Oh jeetje, dit vind ik echt één van de ergste vragen altijd, haha. Ik schreef er afgelopen week al over: ik kan niet kiezen. Ik volg ontzettend veel blogs en ik vind het heel moeilijk om te zeggen dat de ene beter is dan de andere. Sowieso heb ik niet echt voorbeelden, hoewel er wel een paar bloggers zijn die me inspireren. De blog van Marieke is bijvoorbeeld altijd de eerste waar ik heen ga. Ze schrijft precies over de dingen die ik leuk vind, met de schrijfstijl die ik leuk vind. En ze heeft een Bucketlist, altijd goed! Ik volg vooral positieve en creatieve blogs, zoals die van Rosanne. En daarnaast volg ik natuurlijk heel veel foodblogs – vooral van de blog van Katie wil ik ALLES maken! En dat waren er drie… Ik moet me inhouden om er niet nog een paar bij te vermelden, haha. Ik denk dat ik hier binnenkort maar eens een blogpost over typ. ;)

Op welke blogposts ben je zelf uitermate trots? Zou je er 2 van willen mee sturen?
Het meest trots ben ik altijd op columns en recepten. Columns zijn het moeilijkst (maar ook het leukst) om te schrijven, omdat er toch altijd een bepaalde humor verwacht wordt. Het is geweldig als je dan opmerkingen krijgt over een leuke schrijfstijl! En op columns komen ook vaak veel inhoudelijke reacties, onder deze column kreeg ik bijvoorbeeld heel veel tips van studenten, superleuk!
Bij zelfbedachte recepten is het ook altijd maar afwachten of alles lukt, vooral bij bakken (van bijvoorbeeld deze koekjes). Als het dan lekker is geeft dat ook een gevoel van trots!


Vaste feature van Blog Society, een kijkje in de werkplek van MuyMaaike:


Zelf zegt ze over deze foto: "Tja, ik kan wel doen alsof ik altijd aan mijn bureau blog, maar het liefst zit ik gewoon op de bank of op bed, haha. Mijn bed is niet alleen het comfortabelste plekje in huis, maar ook het inspirerendste vanwege de beplakte dream-letters, quotekussentjes en schattige lampionnetjes. En ik heb dan veel beter uitzicht op mijn visionvlaggetjes!"

Het originele interview lees je hierrr. Wat vind jij ervan? :)



I try to tell one lie in every interview. It keeps people I know 
amused when they read the article - James Blunt
(ik heb nergens gelogen, maar vond dit wel grappig, haha)




Misschien vind je dit ook leuk: