1 maart 2014

Over positieve gewoonten

De afgelopen vijf dagen heb ik een recept gepost naar aanleiding van de happychallenge-opdracht 'kijk naar je positieve gewoonten én bedenk er een paar die je wel toe zou willen voegen aan je leven'. Naast die recepten heb ik natuurlijk ook gewoon de opdracht uitgevoerd, en hoewel er inmiddels alweer een nieuwe is, leek het me wel leuk om toch nog even mijn uitwerking van opdracht 6 online te zetten. Zonder DIY of tips deze keer, helaas. Maar het kan nooit kwaad om eens na te denken over je gewoonten, toch?

Bron beide afbeeldingen: WeHeartIt

Allereerst: ik vond dit een heel moeilijke opdracht. Gewoonten heten niet voor niets gewoonten en dat betekent dat je je er niet echt van bewust bent. Bovendien is het  heel erg moeilijk de grens te leggen tussen eigenschappen en gewoonten. Als ik blogs van anderen las had ik heel erg het idee dat zij goede eigenschappen opnoemden in plaats van goede gewoonten. Ik heb mijn ouders daarom om hulp gevraagd (best awkward altijd om naar je eigen goede eigenschappen te vragen) en heb uiteindelijk toch een mooi rijtje samen kunnen stellen, zowel van gewoonten die ik al bezit als van gewoonten die ik nog toe zou willen voegen. Natuurlijk vergeet ik er heel wat, vooral in het laatste rijtje, maar goed, hier komen ze!

Mijn positieve gewoonten
# Ik doe leuke dingen: hoewel mijn huiswerk er niet altijd even blij mee is, neem ik genoeg tijd voor mezelf door leuke uitstapjes en bijvoorbeeld lezen, ik raak in ieder geval niet overwerkt of zo
# Ik leef gezond: ik sport, ik drink veel water en thee, slaap genoeg, eet veel fruit en nauwelijks ongezonde dingen etc. (nog een positieve eetgewoonte: ik eet vegetarisch)
# Ik plan: ik maak overal lijstjes van en die zijn op zich best overzichtelijk
# Ik doe mijn best: ik geef niet zomaar op als ik niet aangenomen word als gastblogger, ik blijf proberen positief te zijn etc.
# Ik lees

HAPPY NEW YEAR
Bron afbeelding: WeHeartIt

Mijn hopelijk toekomstige positieve gewoonten
# Opruimen: ooit gaat het een gewoonte worden om mijn kamer, of misschien dan huis, opgeruimd te houden
# Flexibel reageren: ik ben momenteel volledig inflexibel, dus als er iets verandert in mijn planning dan kan ik daar echt niet tegen. Ik heb eerlijk gezegd niet het idee dat dat ooit gaat veranderen, maar je weet maar nooit. Hierbij plaats ik ook even minder snel ergeren, nu ik er zo over nadenk heeft ergeren eigenlijk ook met flexibiliteit te maken
# Loslaten en accepteren: ik hoop ooit dingen waar ik niets aan kan doen gewoon los te kunnen laten en minder te piekeren
# Genieten
# Opener en mezelf zijn
# Minder uitstellen
# Vaker naar buiten gaan

En nu maar aan de slag met het laatste rijtje! Ik vind het fijn dat de happychallenge me stof tot nadenken geeft over hoe ik dingen doe en eigenlijk wil doen (want ik dacht nog niet genoeg, haha). Over week 7 komt natuurlijk ook nog iets online en daarna hebben we nog maar 3 weken om volledig happy te worden, haha! Doe jij nog niet mee met de happychallenge maar wil je toch nog inspringen? Dit is de bijbehorende Facebookgroep.

Wat zijn jouw (hopelijk toekomstige) positieve gewoonten?



Powered by


It is easier to prevent bad habits than to break them - Benjamin Franklin




Misschien vind je dit ook leuk:
 DIY: Het leven is een feestje...                        DIY: Vergeet je waarden niet