3 maart 2014

EHBP (Eerste Hulp Bij Piekeren)

(Blogger plaatste gisteren al voor de tweede keer zomaar een concept online. Heel apart! Maar goed, nu wisten jullie toch al dat dit artikel eraan zat te komen, dus post ik hem ook maar gewoon.) Laatst schreef ik een recensie - het was de dag vóór de deadline, dus hij moest nu echt weg. En dan gebeurt het, zoals Annemerel al zeishit happens when you're in a hurry. Toen ik hem later nog eens teruglas vond ik dat ik mijn mening toch iets beter had kunnen formuleren en iets toe had moeten voegen. Omdat ik een echte piekeraar ben kan zo'n klein dingetje dagenlang in mijn achterhoofd blijven spelen. Maar ook grotere dingen houden me op een negatieve manier enorm bezig. Heb jij dat nou ook? Vandaag geef ik tips tegen piekeren!

Bron afbeeldingen: WeHeartIt

Iedereen piekert weleens, de één meer dan de ander. Of het nou om iets kleins of iets groots gaat, om iets wat al is gebeurd of nog staat te gebeuren, het is niet bepaald plezierig en kan hele dagen en vooral nachten verpesten. Als je er later over na gaat denken is het eigenlijk zonde van je tijd.

Krop het niet op
Hoe cliché het is, praat erover. Als je een gesprek hebt waar je een vervelend gevoel van krijgt, zeg dat gewoon! Vraag of je bijvoorbeeld iets verkeerd hebt gedaan. Praten tegen iemand die er niets mee te maken heeft werkt vaak ook, voor diegene is het gemakkelijk om te oordelen omdat die niet zit met gevoelens van verdriet, woede of verwarring. Zorg wel dat diegene betrouwbaar is, je hoeft niet de eerste de beste roddelende klasgenoot ermee 'lastig te vallen'. Over dat lastigvallen gesproken: het is echt niet erg om over je problemen te praten, hoe klein ze ook zijn. Misschien voel je je dan zeurderig, maar echt, de meeste mensen in je directe omgeving zullen het alleen maar fijn vinden dat ze je kunnen helpen.

Als je, net als ik, niet zo'n prater bent, kun je het ook van je af schrijven. Op je blog schrijven over ruzies met andere mensen is misschien niet zo'n goed plan (bij kleine dingen, bijvoorbeeld of je die toets wel gaat halen, kan het natuurlijk wel), maar misschien is een dagboek wel handig. Misschien vind je een dagboek wat kinderachtig klinken, maar echt, het helpt. Fictieschrijvers onder ons kunnen natuurlijk ook daarin anoniem hun problemen kwijt.


Do not throw rocks at people please
Bron afbeeldingen: WeHeartIt

Is het echt zo erg?
Als ik bijvoorbeeld een blunder maak ga ik altijd relativeren. Weet iedereen het over een week nog? Vast niet. Maakt de blunder zelf niet minder, het gepieker wel. Werkt ook in andere situaties natuurlijk! Hoe erg kan dat feestje waar je niemand kent nu zijn?

Kan ik er iets aan doen?
Zelfs als je 'ja' antwoorden op de vorige vraag, is het nog de vraag of je er iets aan kunt doen. Sommige dingen zijn onoplosbaar, dan moet je het gewoon proberen los te laten. Als je ontslagen bent ga je ook piekeren, maar aan je ontslag zelf kun je niets meer doen. Probeer dan gewoon een nieuwe te zoeken!
Kun je er wel iets aan doen? Doe dat dus ook gewoon! Waarschijnlijk gaat dat piekeren meteen over.

Even ontsnappen
Mocht je nou echt denken dat bovenstaande dingen je gepieker niet kunnen stoppen, ontsnap dan even naar een andere wereld. Duik in een boek, kijk een film of luister happy muziek (als ik ergens zenuwachtig voor ben luister ik onder andere onderstaand nummer). Zielige of rustige muziek werkt niet bij mij, maar goed, elk mens is verschillend. Of ga even sporten! Door sporten wordt niet alleen je aandacht afgeleid, ook maak je allerlei stofjes aan die goed zijn en zo. Vraag me niet welke trouwens. Yoga schijnt ook goed te helpen, maar dat heb ik zelf nog nooit geprobeerd (lijkt me wel erg leuk!).


Positiviteit
Op Ze.nl las ik ook iets handigs: als je echt heel negatieve gedachten heb, spreek dan met jezelf af dat je tegenover elk negatief ding ook iets positiefs moet zetten. 'Things that make me happy'-lijstjes werken bijvoorbeeld erg goed. En noem de positieve kanten op van het onderwerp van piekeren!

En weet je, als je piekert over iets dat fout kan gaan of over iets waarover je heel onzeker bent van jezelf, kijk dan gewoon even naar dit plaatje:
A Local Tragedy
Bron afbeeldingen: WeHeartIt

Ben jij ook zo'n piekeraar? Wat doe jij dan altijd?




 Worry does not empty tomorrow of its sorrow. It empties today of its strength - Corrie Ten Boom




Misschien vind je dit ook leuk:
               Over positieve gewoonten                  10x hoe leren gemakkelijker/leuker wordt