28 februari 2014

Recept: If you ever need a cookie...

De happychallenge opdracht van de week is: kijk naar je positieve gewoonten én bedenk er een paar die je wel toe zou willen voegen aan je leven. Bij meerdere medechallengers heb ik al 'gezond eten' zien staan in het rijtje met gewoonten die ze graag zouden willen toevoegen aan hun leven. Mede daarom plaats ik deze hele midweek elke dag een gezond, simpel en vooral lekker ontbijtje/lunch/smoothie/snack/maaltijdsalade online. Het laatste recept: heerlijke repen voor tussendoor!


Na een paar keer een smoothie en deze havermoutappeltaart was er nog steeds over van de amandelmelk die ik had gewonnen bij Marieke. Daar moest ik natuurlijk gezonde koekjes van maken! Geen enkel koekje kun je onbeperkt eten zonder er dik van te worden, maar ik kan je wel vertellen dat deze repen stukken gezonder zijn dan een koekje vol suiker. Bovendien vullen deze veel beter door de havermout, muesli, volkorenbloem, noten en... oké, ze vullen gewoon goed. Dus if you ever need a cookie... make these! De bodem is zoet door de rozijnen, de bovenkant crunchy door de muesli en noten. Perfect!

Benodigdheden
1 ei
250 ml amandelmelk
100 g havermout
150 g volkorenbloem
1,5 el honing
2 el kaneel
Rozijnen
Muesli
75 g gemengde ongezouten noten
Boter of olie om in te vetten

Ik gebruik deze week in bijna elk recept havermout, honing en kaneel. Maar dat is gewoon zo lekker!

Aan de slag!
1. Verwarm de oven voor op 180 graden Celsius en vet een browniebakblik in met een beetje olie of boter.
2. Klop het ei los met de amandelmelk.
3. Maal de havermout tot meel met een staafmixer en voeg dit samen met de volkorenbloem toe aan het eimelkmengsel.
4. Roer hier de honing en kaneel doorheen en voeg rozijnen toe naar smaak.
5. Schep dit mengsel in de bakvorm en verdeel het over de bodem.
6. Bestrooi de repen met muesli, zorg dat alles bedekt is maar dat het slechts een heel dun laagje is, de rest valt er toch af. Druk dit er goed in.
7. Hak de noten in grove stukken en verdeel deze ook over de repen. Zorg dat je deze ook goed aandrukt, bij mij lagen ze namelijk allemaal los.
8. Zet je repen een halfuur in de oven, laat ze afkoelen en snijd ze vervolgens in stukken.





Dit was het laatste deel van mijn gezonde-recepten-midweek. Vonden jullie het leuk of moet ik het maar gewoon niet meer doen? En lijkt dit recept jou ook zo lekker?


Powered by


It is health that is real wealth and not pieces of gold and silver - Mahatma Gandhi





Misschien vind je dit ook leuk: