19 februari 2014

10x hoe leren gemakkelijker/leuker wordt

De twee weken vóór de vakantie zijn altijd het ergst - en laat die nu toch net aangebroken zijn. Gisteravond was ik bezig met mijn eenentwintighonderdachtenvijftigste poging om Frans te leren toen ik bedacht dat ik ooit, in een ver verleden (lees: 5 november 2012) eens een blogpost met leertips schreef op mijn oude blog. Handig! Ik weet niet of ze allemaal even goed werken voor iedereen , haha, maar ik dacht, ik deel ze hier ook gewoon even! Dus hierbij, uit de oude doos:

Dit plaatje was toen de aanleiding om het artikel te schrijven. Geef toe, als je de kracht hebt om de beertjes te laten liggen tot je er echt bent, is het een geniale methode. De bron weet ik niet meer, sorry.

1. Een hele bekende, maar vaak gewoon goed werkende tip: beloof jezelf iets als je bijvoorbeeld hoger dan een 7 hebt gehaald. Een klein dingetje, bijvoorbeeld een flesje nagellak van die ene kleur die je al zolang wilt of een zak pepernoten. Met die pepernoten kun je bovenstaande truc overigens ook weer uitvoeren, haha. (tja, ik schreef het in november)

2. Punt 1 hoeft niet om het cijfer te gaan, maar kan ook tijdens het leren zelf. Ik mag altijd even blogs lezen of zelf een artikel schrijven als ik een uur heb geleerd of 10 bladzijden woordjes ken.

3. Gebruik eens een andere site dan wrts. Er zijn sites waar je heel goed kunt leren door middel van spelletjes. Misschien een beetje kinderachtig, maar bij sommige mensen werkt het wel.

4. Probeer dingen die je leest te relateren aan dingen die je leuk of interessant vindt, of gewoon waardoor je het beter onthoudt. Met woordjes leren maak ik bijvoorbeeld altijd ezelsbruggetjes, door ze in zinnen te plaatsen die ik goed kan onthouden. (Ik heb net bijvoorbeeld s'arracher geleerd, daar hoor je ratsj in dus is het 'zich losrukken'. Dat is nog één van de meest logische ezelsbruggetjes die ik ooit heb bedacht trouwens.)

5. Misschien niet heel leuk, maar als je snel afgeleid bent moet je toch echt niet met je tv aan leren. Je kunt je ouders wel wijs blijven maken dat je dan prima kunt leren, maar stiekem weet je zelf ook wel dat dat niet zo is.

6. Als al je cijfers meetellen voor je examen, denk daar dan aan. Zo van: 'O, deze toets telt 10% mee, dat is dus ongeveer 5% van het cijfer op mijn eindexamen, dan kan ik me een onvoldoende echt niet veroorloven!'

7. Niet iedereen ziet het nut van leren, maar soms werkt het wel om aan je toekomst te denken. Als ik wiskunde leer heb ik niet het idee dat ik er later iets mee ga doen, maar als je journaliste wilt worden kun je je er bij Nederlands wel bedenken dat je later wat hebt aan wat je nu doet.

8. Deze las ik op internet: als je een formule, regel of iets anders niet kunt onthouden, kun je deze op een briefje schrijven. Als je deze op de aanknop van je laptop plakt (of iets anders waar je vaak kijkt, haha) en hem telkens even leest, weet je het vanzelf! Dit ga ik ook een keer proberen! (nog steeds niet gedaan)

9. Verwerk leren in wat je leuk vindt. Schrijf een verhaal over de slavenhandel met allerlei feitjes uit je leerboek erin, maak een kleurrijke tekening waar je allemaal begrippen in verwerkt, etc.

10. Kauwgom! Dat is goed voor de concentratie, toch? Mooi excuus om die lekkere nieuwe smaak eens uit te proberen, haha. :) (inmiddels ben ik afgekickt van kauwgom, maar noten werken ook voor de concentratie volgens mij)

Zo, kan ik ook weer even vooruit met mijn eigen tips. Hoe leer jij het liefst?



Seeing much, suffering much, and studying much, are the three pillars of learning - Benjamin Disraeli





Misschien vind je dit ook leuk: