23 januari 2014

DIY: Vergeet je waarden niet

Vandaag een update over de happychallenge! Het is een uitwerking van de eerste opdracht, en ik vond het wel leuk om die in DIY-vorm te doen. Kijk je mee? :)


OPDRACHT
De opdracht van deze week was: welke 3 waarden passen het beste bij jou? Waarden zijn de dingen die je het meest belangrijk vindt in je leven. Dat konden onder andere deze zijn:


Onmogelijk, dacht ik eerst. Maar al snel had ik er 7 geselecteerd: creativiteit, gezondheid, liefde, passie, persoonlijke groei, plezier en wijsheid. Dat aantal halveren was erg moeilijk en ik heb er dan heel wat over nagedacht. Gek eigenlijk, dat je jezelf dan blijkbaar toch ook weer niet zó goed kent om het meteen te weten. Dit zijn ze geworden!

Passie
Deze staat niet in het rijtje van Lisanne, maar vind ik wel erg belangrijk. Ik denk dat alles staat of valt door passie. Als je geen passie hebt voor je werk of opleiding, zul je er nooit echt met plezier heen gaan. Als je geen passie hebt voor je blog of bedrijf, zal het nooit goed gaan lopen en diëten waar je niets voor voelt (passie is daar misschien een beetje een groot woord voor) werken ook niet. Voor alles geldt: uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. Eigenlijk hoort creativiteit hier ook een beetje bij (ik ben heel goed in vals spelen met dit soort dingen), omdat ik daar een passie voor heb/voel. Dus ja, passie vind ik belangrijk.

Persoonlijke groei
Het is niet dat ik elk moment van de dag bezig ben met mezelf verbeteren, maar ik vind persoonlijke groei wel  belangrijk. Ik kan het niet zo goed uitleggen, maar als je op een gegeven moment ontdekt dat je iets anders, beter, doet dan eerst, geeft dat echt een goed gevoel. Ik ben bijvoorbeeld al veel minder verlegen dan vroeger en ik merk ook dat ik het het bloggen nu al veel serieuzer neem. Dat vind ik leuk, groeien als persoon. Natuurlijk gaat het met kleine stapjes, maar bijna iedereen groeit. Het is ook leuk om te zien hoe andere mensen om je heen groeien!

Liefde ( inclusief familie en vriendschap - like I said, ik kan wel vals spelen)
Ik heb geen vriendje, maar dat betekent niet dat liefde niet belangrijk is. Liefde is ook liefde voor je familie en vriendinnen. En hoewel ik soms echt het liefst alleen ben en ook helemaal niet zo vaak afspreek met mijn vriendinnen, zou ik denk ik niet zonder ze kunnen. Zoals Lao Tzu al zei: being deeply loved by someone gives you strength, while loving someone deeply gives you courage. Iedereen heeft soms gewoon echt een dikke knuffel nodig, zelfs als diegene denkt van niet.


DIY
Toevallig had ik nog 3 kleine schilderdoekjes liggen, van de Xenos. Eigenlijk wilde ik die gebruiken voor kleine schilderijtjes in mijn kamer, maar ik kom er toch nooit aan toe om ze te schilderen, haha. Dus besloot ik een variant op het bekende visionboard te maken: een waardeboard! Of nou, drie in dit geval, voor elke waarde één (was ook meteen een stok achter de deur om echt maar 3 waarden te kiezen). Zo word je altijd herinnerd aan de belangrijke dingen in het leven!


Wat heb je nodig
- Mini canvasdoeken (10x10cm, per 3 te koop bij de Xenos), of een grote voor je belangrijkste waarde of een collage
- Een dikke zwarte stift
- Een dunne zwarte stift

Oké, het is dus anders dan het visionboard, je hebt er namelijk minder voor nodig. Ik was eerst wel van plan om er ook plaatjes bij te plakken, maar ja, wat zijn nou plaatjes die bij passie, persoonlijke groei en liefde horen? Vandaar dat ik besloot om het alleen bij quotes te houden, haha. Gewoon quoteschilderijtjes! Want wie houdt er nu niet van quotes? :)

Wat je doet
Zoek mooie quotes uit bij je waarden en bedenk of je het in een speciaal lettertype wil (ik heb het gewoon in mijn eigen handschrift gedaan). Wat je hierna doet verschilt: als je alle quotes wil kunnen lezen, schrijf je eerst met de dikke zwarte stift je waarde in het midden en eromheen met de kleine stift de quotes. Wil je het hele schilderijtje bedekt, doe dit dan andersom, dat heb ik gedaan. En dat was het al! Het is echt heel simpel, maar ik vind het toch wel leuk staan, voornamelijk omdat ik wit met een zwarte tekst echt geweldig vind, ook als print voor kleding en zo, maar ook omdat het een speciale waarde voor je heeft (zien jullie mijn leuke woordgrap?)!




PS. Ik adviseer je om echt goed op te letten dat je geen fouten maakt. Op de mijne staat focusing per ongeluk met 2 s'en, haha, oeps! Oh, en strength met de t en de h omgedraaid. En er klopt een quote gewoon helemaal niet. Maar goed, het gaat om het idee.
PPS. Ik heb wat problemen met intensedebate, dus mocht je geen commentluv en zo zien maar gewoon het reactiesysteem van Blogger, wil je dat dan even zeggen? Alvast bedankt!

Wat zijn jouw belangrijkste waarden?


A people that values its privileges above its principles soon loses both - Dwight David Eisenhower




Misschien vind je dit ook leuk: