20 januari 2014

Recept: It's all about the inside

Op maandag zijn mijn ouders meestal pas laat thuis van hun werk, dus af en toe kook ik dan - zo ook vorige week. Toen ik dit recept voor gevuld brood bedacht (zonder champignons, dat was wel duidelijk na de reacties op mijn vorige recept, haha) dacht ik eerlijk gezegd niet dat het blogwaardig zou zijn. Ik bedoel, het is maar brood. Maar het was wel echt superlekker! Dus vandaar. :)



Het ziet eruit als een normaal broodje, toch? Well, it isn't - maar dat had je vast al wel bedacht. Op de foto hieronder zie je hoe het eruit ziet als je het broodje niet goed dichtmaakt, haha. Wil je dit nou ook maken? Ik deel het recept! Het is voor ongeveer 4 broodjes, of meerdere kleine natuurlijk.


Men neme:
- 500 gram wit broodmix (er zijn ook verpakkingen van 450 gram, kan denk ik ook geen kwaad)
- 175 gram vegetarisch gehakt (1 pakje)
- 420 gram kidneybonen (1 blikje)
- 2 tomaten
- 175 gram mais
- 100 gram geraspte kaas
- Olijfolie om in te bakken

Bereiden:
1. Bereid het brood volgens de aanwijzingen op de verpakking. In mijn geval moest ik er water bij doen, kneden en het (volgens mij) ongeveer 2 uur laten rijzen.
2. Een tijdje voor je het brood klaar is met rijzen, verwarm je de oven voor op het aantal graden dat de verpakking aangeeft en bedek je een bakplaat met bakpapier. Dan kun je beginnen met de vulling!
3. Bak voor de vulling* het gehakt in een pan met olijfolie en doe er de uitgelekte kidneybonen bij.  Snijd de tomaten in blokjes en doe deze er, samen met de mais, ook bij.
4. Deel je gerezen deeg in 4 gelijke delen. Elk deel verdeel je weer in twee delen, de ene iets groter dan de ander. Rol de kleine delen uit, zodat het een ronde bodems van je broodje worden. Leg deze op de bakplaat.
5. Verdeel nu de vulling over de bodems en strooi daar wat kaas overheen (gaat smelten in de oven!).
6. Rol de wat grotere deegbolletjes ook uit en maak hiervan de bovenkant van je broodjes: leg ze op de vulling en druk de zijkanten heel goed aan! (anders gaan ze dus open zoals op bovenstaande foto)
7. Doe ze in de oven, voor de tijd moet je even op de verpakking van de broodmix kijken.
En dan zijn ze klaar!

* de vulling kun je natuurlijk altijd aanpassen


Wij aten dit broodje met een salade van gemengde sla, haricots verts, gehalveerde cherrytomaatjes, blokjes appel en een scheutje balsamico-azijn. Maar als je kleinere broodjes maakt kun je het ook prima als lunch gebruiken of zo! Ook is het gemakkelijk van tevoren klaar te maken, dus als je niet zoveel tijd hebt om te koken doe je ze dan gewoon nog even in de magnetron. Het is echt een simpel recept, alleen het duurt wat langer vanwege het rijzen.


Eet jij weleens brood als avondeten?



Let there be work, bread, water and salt for all - Nelson Mandela




Misschien vind je dit ook leuk: